Efter knappt ett år på marknaden genomför Pivot en uppdatering av sin eMTB Shuttle. Den nya modellen får 10 mm längre gaffel, 29-hjul som standard och kommer även i en billigare utrustningsversion.

Pivot Shuttle eMTB 2020

Pivot Shuttle 2020 i korthet:

  • Heldämpad eMTB för Stigcykling och Enduro
  • Ram i kolfiber
  • 160 mm slaglängd fram och 140 mm i DW-länkage bak
  • 29-hjul som standard med option att använda 27,5+
  • Shimano Steps motorsystem med integrerat 504 Wh batteri
  • Vikt: 20,3 kg
  • Pris: från 85 000 kr

Pivots entré i eMTB-världen inleddes hösten 2017 då de premiärvisade sin nya Shuttle, som sedan fanns ute på marknaden våren 2018. Utvecklingen inom eMTB går dock för närvarande i en rasande takt. Allt fler tillverkare ger sig in i den lukrativa (?) cykelkategorin och det lanseras ständigt nya modeller. Lägg därtill att motorsystem och batterier kontinuerligt utvecklas och cykeltillverkarna har ett digert arbete att hänga med. För eMTB-tillverkarna gäller det att kunna erbjuda något som är modernt och konkurrenskraftigt. Det går inte att vila på gamla lagrar för då väljer cykelkunderna något annat i det enorma utbudet.

Pivot Shuttle eMTB 2020Pivots recept för att hänga med är att uppdatera sin nuvarande modell Shuttle, trots dess låga ålder. Det handlar dock inte om en helt ny cykel utan kan mer sägas vara en lättare “facelift”. Ramen i kolfiber hänger med över från tidigare modell. Det nya är att Shuttle blir lite biffigare och utrustas med en 160 mm gaffel, vilket är 10 mm längre än tidigare. Slaglängden bak är oförändrad med 140 mm.

Den gamla modellen var utrustad med 27,5+ hjul som standard med valet att kunna använda 29-hjul. På den uppdaterade modellen gör Pivot tvärt om och sällar sig därmed till den allt mer rådande uppfattningen att stig och Enduro bäst körs med 29-hjul. Den som vill kan i efterhand använda 27,5+ hjul med upp till 3,0”-bredd. Eller varför inte köra MX-style, som en del andra eMTB-tillverkare gör, med ett 29-hjul fram och ett 27,5+ bak?

Pivot Shuttle eMTB 2020

10 mm längre gaffel och 29-hjul har inneburit små förändringar i geometrin. Gaffelrörsvinkeln har flackats ut några tiondels grader från 65,8° till 65,2°. Sadelrörsvinkeln är oförändrad med 74°. Kedjestagen har blivit 1 mm längre och är 438 mm.

Pivot Shuttle eMTB 2020

Stack har blivit ett par millimeter längre och Reach har förändrats +/- 5 mm beroende på storlek. Den största skillnaden är att vevlagerhöjden har höjts med 15 mm från 348 till 363 mm vilket ger bättre frigång för pedalerna vid trampning i stöket. Shuttle finns i fyra storlekar; S, M, L och XL, och uppges passa cyklister mellan 163 till 201 cm.

Pivot Shuttle eMTB 2020

På Shuttle har Pivot valt att använda Shimanos motorsystem Steps. Enligt dem har Steps den bästa motorkarakteristiken av samtliga fabrikat och passar på en eMTB av denna typ. Motorenhetens kompakta format gör även att Pivot kan designa bakdämparlänkaget precis som de vill utan att behöva kompromissa med länkagepunkter. Shuttle har, precis som märkets icke elassisterade MTBs, ett DW-länkage, vars nedre pivotpunkt är placerad tight ovanför motorn.

Pivot Shuttle eMTB 2020Baknavet är även det en “Pivot-special” med Super Boost Plus 157 som flyttar kedjelinjen 3 mm utåt och ger bättre frigång för däck, styvare bakram och möjlighet till kortare kedjestag. I det bakre vänstra kedjestaget vid baknavet sitter motorsystemets hastighetssensor monterad med kabel internt dragen i staget.

Pivot Shuttle eMTB 2020

Shuttle har ett Steps-batteri på 504 Wh som helt integrerats i ramens diagonalrör. Pivot har valt att inte göra batteriet löstagbart (i alla fall inte på ett enkelt sätt) utan det får laddas på plats i ramen. Anledningen är att batteriet har ett skyddande skal av kolfiber som utgör en del av ramstrukturen och hjälper till att styva upp ramen. Ett löstagbart batteri med snabbkoppling skulle försämra denna funktion. Nu får batteriet istället lossas med åtta rejäla skruvar när det är dags för byte. På diagonalrörets ovansida finns ett urtag i ramen som gör det möjligt att se batteriets laddstatus. På grund av konstruktionen saknar Shuttle plats för flaskställsfäste.

Pivot Shuttle eMTB 2020

När Pivot lanserade Shuttle fick de en del kritik över den ganska häftiga prislappen. Shuttle fanns tidigare bara i en enda utrustningsversion och med ett pris på ca 100 000 kr. Med den uppdaterade modellen kan Pivot nu erbjuda två utrustningsversioner. Instegsmodellen Race XT med pris på ca 85 000 kr och toppmodellen Team XTR för 110 000 kr.

Båda modellerna har Shimano Steps motorsystem. Team har utrustats med E8000 medan Race har fått nöja sig med den något enklare E7000. Effekten är samma med 250W, skillnaden är olika moment med 70 Nm för E8000 och 60 Nm för E7000. Ramen finns i två färger; svart eller blå.

Shuttle Team XTR

Med sina 20,3 kg hävdar Pivot att Shuttle är en av de lättaste klass 1 eMTBs i sin kategori. Team-modellen är utrustad med 12-delad XTR. Tidigare hade Shuttle elektriska Di2 men har nu fått mekaniska växlar.

Pivot Shuttle eMTB 2020

Motor: Shimano Steps E8000
Batteri: 504 Wh
Gaffel: FOX 36 Factory 160 mm
Bakdämpare: FOX Factory FLOAT DPX2 140 mm
Drivlina: Shimano XTR 1×12
Bromsar: Shimano XT 4-kolv 203/180 mm
Sadelstolpe: FOX Transfer 150 mm sänkstolpe
Styre: Pheonix Team Carbon 760 mm
Styrstam: Pheonix Team 45 mm
Hjul: DT Swiss EB1535 29” 30mm
Däck: Maxxis Minion DHF/DHRII 2.5″/2.4″
Vikt: 20,3 kg
Pris: cirka 110 000 kr (omräknat från €10,499)

Shuttle Race XT

25 000 kr lägre pris jämfört med toppmodellen ger något enklare motorsystem, gaffel, dämpare och en växel mindre. Vikten är 0,7 kg högre och landar på 21,0 kg.

Motor: Shimano STEPS E7000
Batteri: 504 Wh
Gaffel: FOX 36 Performance 160 mm
Bakdämpare: FOX Performance FLOAT DPX2 140 mm
Drivlina: Shimano XT 1×11
Bromsar: Shimano BR-TM520 4-kolv 203/180 mm
Sadelstolpe: FOX Transfer 150 mm sänkstolpe
Styre: Pheonix Race Aluminium 760 mm
Styrstam: KS Rage I 45 mm
Hjul: DT Swiss EB1935 29″ 30mm
Däck: Maxxis Minion DHF/DHRII 2.5″/2.4″
Vikt: 21,0 kg
Pris: cirka 85 000 kr (omräknat från €7,899)

Mer information om nya Shuttle finns hos Pivot