Specialized har släppt nya Epic och Epic Evo. Läs om den nya designen, geometrin och utrustningsnivåerna här

Cykelkanalen fick som första media i Sverige möjlighet att prova på nya Epic. Provcyklingen utfördes vid Specializeds svenska huvudkontor vid Fiskartorpet i Stockholm. Området är ett klassiskt MTB-tillhåll och har förutom ett gäng naturliga skogsstigar även ett anlagt Flowtrail och en hopp-och-lek-bana kallad Candyland nerför den tidigare skidbacken. Tyvärr fanns det inte någon Epic Evo tillgänglig utan modellen vi kunde prova var Epic Expert.

Gaffel och dämpare ställdes in enligt rekommendation. Auto-Sag är som sagt borta på nya Epic så dämparen fick sättas upp ”manuellt” till cirka 27 % Sag i bakdämparen. Gaffeln ska ställas in med 15-20 psi lägre tryck än gaffeltillverkarens tryckta rekommendationer då Brain hjälper till att hålla uppe slaget.

Vi kan redan till en början göra klart att vi inte alls kan göra nya Epic rättvisa. Även om vi inte har dålig kondition så krävs det ordentlig kapacitet att köra en renodlad tävlingscykel fullt ut. Det vore fel av oss att påstå att vi klarar det. Vi kan bara enkelt konstatera att nya Epic går att cykla riktigt jä*la snabbt på. Med över 100 pallplatser i Världscupen har den tidigare modellen dessutom tydligt bevisat det och den nya har inte blivit sämre. Snarare tvärt om. Nya Epic känns inte lika aggressiv och nervös som tidigare utan ger ett stabilt och förtroendegivande intryck. Dess tryggare uppträdande kommer att öka hastigheten utför för alla, även för inte allt för erfarna cyklister.

Specialized Epic 2021

Epic kommer till skillnad mot Evo inte utrustad med höj/sänkbar sadelstolpe. Den nya geometrin gör det inte heller helt nödvändigt att behöva sänka sadeln vid cykling i normalt kuperad ”XC-terräng”. Hade vi gett oss på det klassiska Yngwies drop vid Fiskartorpet hade vi dock behövt sänka sadeln så mycket det bara går. För den som kör aggressiv stigcykling och/eller vill enklare kunna komma bakom sadeln för mer kontroll finns alltid möjligheten att eftermontera höj/sänkstolpe med intern dragning av remote-kabel.

Den som oroar sig över att Epic ska bli trög och sävlig i och med den nya geometrin kan vara lugn. Epic är fortfarande snabb och kvick genom kurvorna och tog sig med lätthet genom Flowtrail-banan som har betydligt snävare kurvor än vad de flesta XC- och framför allt långloppsbanor kan bjuda på. Det torra vädret och det anlagda grusiga underlaget gjorde kurvorna dessutom riktigt hala. Med fukt som bundit ihop materialet hade hastigheten i svängarna kunnat vara ännu högre.

Uppför klättrar Epic helt ok. Det krävs en viss skiftning av kroppsvikten på sadeln för att hålla nere framhjulet men finns bara benstyrkan så tar sig Epic upp för även rejält branta backar. Hade vi haft cykeln under längre tid hade vi vänt på den uppåtvinklade styrstammen för att få en mer framåtlutad sittposition och därmed lite mer tryck på framhjulet som hjälpt oss uppför och dessutom gett mer kontroll i kurvorna. Men att geometrin inte passar helt exakt från början är dock inget unikt utan är något som alltid kräver ett visst laborerande innan allt sitter på plats.

Specialized Epic 2021

Då Epic har blivit så förknippad med Brain blir stora delar av provcyklingen av förståeliga skäl en analys över hur systemet uppför sig. Specialized säger själva att nya Brain ska vara betydligt förbättrad mot tidigare version. Initialt kan vi dock konstatera att det fortfarande är ett distinkt klonkande varje gång som vikten i Brain-enheten aktiveras. Förstagångscyklisten på en Brain-utrustad Epic undrar nog var som pågår då smällarna ibland känns som ett genomslag av fälgen mot underlaget.

Enligt Specialized så ska Epic köras med 27 % Sag i bakdämparen. En förhållandevis hög siffra på en race-hoj men kan säkert motiveras av att dämparen i normalfallet är låst och när den väl behöver dämpa så ska det vara mjukt och bekvämt. Dess mjuka inställning märks dock tydligt i övergången mellan stängd och öppen bakdämpare. När Brain aktiverar bakdämparen så vill gärna bakdelen sjunka ner och sätta sig något vilket märktes tydligt i de tighta svängarna på Flowtrail. I stökiga kurvor där dämparen öppnade gav cykeln ett helt annat, nästan sladdrigt, intryck än i kurvor där dämparen var låst och det gick att trycka cykeln betydligt mer aktivt runt i svängen. Bakdämparen är fullt öppen så länge som slaget överstiger Sag-nivån, så vid exempelvis vid rotmattor eller tvättbräden ger den ett betydligt bättre och snabbare uppträdande än den gör vid enstaka gupp.

Brain-systemets av/på-effekt i gaffeln är inte lika framträdande och övergången mellan låst och öppet system blir inte lika markant som bak. Många vill gärna ha helt låst gaffel i klättringar för att inte (mentalt) gunga bort onödig energi. Gaffelns förinställda ”gung” på 15 millimeter är dock inget som överhuvudtaget stör utan gaffeln ger bra stöd i snabba klättringar. Frigången kan justeras mellan 0-30 millimeter men standardinställningen känns som en bra kompromiss mellan stöd och hållbarhet. En kortare frigång och då ner mot noll millimeter ger högre belastning internt och kommer att kräva tätare service.

Brain-tekniken innebär vissa kompromisser med både för och nackdelar. Det går som bekant inte att både äta kakan och ha den kvar. Brain i sitt nuvarande utförande kommer inte att ge ett lika snabbt och följsamt system som med normala icke Brain-försedda dämpare. Då krävs det i så fall någon form av elektronik så att framdelen på cykeln kan registrera och sedan förbereda bakdelen på vad som kommer.

Specialized Epic 2021

Den som åker runt och (över)analyserar hur dämpningen uppträder på sin cykel blir kanske besviken på Brains uppträdande och dess konstanta klonkande. För den som tävlar och enbart har fokus på att driva cykeln framåt så fort som möjligt kommer nog inte att reflektera överhuvudtaget. Tvärt om så innebär Brain att cyklisten inte behöver lägga någon uppmärksamhet alls på att låsa upp gaffel och dämpare utefter terrängens beskaffenhet. Att exempelvis alltid ha fullt stöd i gaffeln i snabba korta uppförsbackar utan att behöva fippla med lockout på styret eller med handen ner på gaffelbryggan är något som vi uppskattar.

Cyklingen utfördes under en begränsad tid så det fanns inte möjlighet att prova på allt för många inställningar. Vi provade att justera Brain i ändlägena mellan max och min det ger en markant skillnad. Med lägre ställd nivå på Brain så reagerar systemet snabbare men ger inte samma stöd och det gungar lite mer. Det blir upp till cyklisten att hitta de inställningar på Brain-nivå och lufttryck i gaffel/dämpare som denne trivs bäst med utefter åkstil och bana.

En i vårt tycke stor fördel med Brain är att avsaknaden av lockout-reglage till dämpare/gaffel ger ett rent och snyggt styre med enbart tre synliga ledningar. Ett ormbo med fem-sex ledningar från styret har aldrig varit speciellt tilltalande och kommer aldrig att vara det heller. Nu i integrationens tider då det nästan blivit fult med synliga vajerhöljen och ledningar vore det därför ganska enkelt för Specialized att även trolla bort återstående bromsledningar och växelvajer. Men då Epic främst är en tävlingsmodell där service och underhåll är en viktig faktor och som måste kunna gå snabbt har de valt att än så länge att hålla kablarna på utsidan av styret.

Rasmus från Specialized Sverige går igenom nyheterna i videon nedan

(Foto: Cykelkanalen.se)