Tillverkarna kommer ständig med stora som små förbättringar av sina produkter. Till 2019 uppdaterar RockShox sin Lyrik-gaffel med ny DebonAir-teknik och en nygammal röd färg.

Kommer den röda att ta dig till den riktiga MTB-världen? Foto: SRAM

Lyrik RC2 är RockShoxs gaffel för enduro och finns i slaglängder från 150 till 180 mm. Till 2019 uppdateras Lyrik med en ny DebonAir-luftfjäder där ett av målen var att få mindre intern friktion än tidigare för att ge bättre följsamhet över mindre ojämnheter. För att nå dit var RockShox tvungna att byta ut materialet i tätningshuvudet från plast till aluminium då plasten visade sig vara den största källan till friktion i hela systemet. Den nya aluminiumtätningen reducerade friktionen i luftdämparen med 51 % och nivån av statisk friktion (stiktion) med 73 % jämfört med tidigare plasttätning.

Det röda tätningshuvudet med o-ringen är detaljen som sägs minska friktionen. Foto: SRAM

Nya DebonAir ger även en ökad negativ kammare i luftdämparen. Den 42% större luftvolymen jämfört med tidigare ska ge bättre initial följsamhet över mindre ojämnheter och en coilfjäderliknande känsla med gradvis ökat stöd ju längre ner i slaget gaffeln kommer.

Den som inte är sugen på att köpa en helt ny gaffel för att få nya DebonAir finns det ett löst uppgraderingskit till befintliga Pike, Revelation, Lyrik och Yari för €47.

DebonAir uppgraderingskit. Foto: SRAM

Lyrik utrustas med en ny RC2 dämparenhet där både låg- och högfartskompression nu kan justeras från utsidan. RockShox har försökt att förenkla inställningarna för användaren genom att reducera antalet inställningsmöjligheter av högfartskompression till att omfatta endast fem klick på vredet. Mittenläget sägs motsvara nivån som Lyrik hade tidigare. Högfart, lågfart och retur är det som går att justera på Lyrik och den är befriad från lockout och speciellt tramp-läge.

Hög- och lågfart justeras med stora respektive lilla vredet på höger ben. Foto:SRAM.

Den som har en nuvarande Lyrik eller Yari och känner att den vill ha de nya dämparegenskaperna finns RC2-dämpare att köpa som uppgraderingskit för €259-349.

Charger 2 RC2 uppgraderingskit. Foto: SRAM.

Lyrik finns både för 27,5 och 29 hjul där båda har Boost-standard. Flera val av offset finns att välja på med 37/46 mm för 27,5 och 42/51mm för 29. Utsidan av gaffeln uppdateras med ny grafik och en ny röd färg som alternativ. Den som varit med ett tag känner igen färgen från Rockshox barndom då en röd BoXXer var det absolut hetaste som gällde.

Specifikationer och egenskaper för nya Lyrik RC2.

Rekommenderat pris för Lyrik RC2-C1 är €1109 och gaffeln finns på marknaden från april 2018.

Även RockShox Super Deluxe-dämpare genomgår en liten uppdatering där fokus även där legat på att minimera friktionen. Dämparens luftburk har bättre toleranser på sin rundhet genom en ny tillverkningsteknik. Tillsammans med ny ytbeläggning på insidan sägs friktionen och stiktionen minskat med 22 respektive 16%.

Uppdaterad Super Deluxe-dämpare. Foto: SRAM

Den lilla knölen på väggen på insidan av luftburken som jämnar ut trycket mellan negativ och positiv luftkammare var tidigare pressad men är nu maskinbearbetad och dessutom även tre till antalet vilket ska ge bättre utjämingsfunktion. Returdämpningen har också fått sig en översyn där inställningsklicken ger mer jämn effekt över varvet mot att tidigare varit lite olinjär.

Nya luftburkar som genomgått tillverkningstekniska förbättringar på insidan. Foto: SRAM

För de som hellre föredrar känslan av en riktig skruvfjäder finns nu möjlighet att sköta dämparen via styret hos RockShox Super Deluxe Coil RT Remote. För det är inte bara inom XC som behovet av att kunna justerbara bakdämparen från styret finns. Även vid viss utförsåkning kan det finnas tillfälle att snabbt kunna justera bakdämparen vid klättringar eller spurter utan att släppa händerna från styret.

Super Deluxe Coil RT med fäste för remote. Foto: SRAM

Sist men inte helt oviktigt för dem som vill hålla puts på sina prylar så släpper RockShox sina egna stänkskärmar som sägs vara speciellt utformade för deras gafflar. Sidorna går långt ner för att skydda gaffelben och packningar mot smuts och flygande föremål. Kommer i nio olika färger och monteras med normala buntband.

Stänkor i åtta glada färger + svart: Foto: SRAM

Mer info finns hos SRAM