Spanska Rotor tar (för närvarande) ledningen i tävlingen om vilken tillverkare som kan leverera störst kassett och med flest växlar. Rotors hydrauliska växelsystem har en 13-delad kassett med 52 tänder som största drev. Cykelkanalen har klämt på delarna och pratat med personerna bakom.
De stora komponenttillverkarna SRAM och Shimano är välbekanta för de allra flesta cyklister. Även om de två inte säger rakt ut att de tittar på vad den andre gör så tävlar de nog lite med varandra sinsemellan. SRAM har suttit ensamma på MTB-tronen med sitt 12-delade Eagle-system med 50T-kassett fram tills en månad sedan då Shimano presenterade sin nya 12-delade XTR med ytterligare en tand bak på sitt 51T-drev.
Nu kommer den förhållandevis lilla komponenttillverkaren Rotor och sopar undan benen på de två stora genom att göra sin kassett 13-delad och dessutom lägga till en extra tand till 52T.
Det nya systemet som enkelt kallas Rotor 1×13 är tänkt att användas till de flesta disciplinerna inom cykling som MTB, Landsväg, Cykelcross och Gravel. Basen i systemet är bakväxeln som kombineras ihop med reglage, beroende om det är MTB eller Landsväg, och kassettstorlek efter önskemål. För att kunna använda den nya 13-delade kassetten krävs ett speciellt nav men Rotor släpper även 12-delade kassetter som fungerar i samma system och som kan monteras på normala Shimano/SRAM-nav.
Rotor 1×13 bakväxel
Den nya bakväxeln i 1×13-systemet är som liksom Rotors övriga växelkomponenter hydrauliskt manövrerad. Bakväxeln är tillverkad i aluminium av Rotor själva i Spanien. Kapaciteten är från 10-36T till 10-52T vilket gör att en och samma bakväxel används oavsett om cyklingen sker i skogen eller på landsvägen. Bakväxeln har en friktionskoppling som gör växelarmens rörelse trög och håller kedjan på plats i stöket. Kopplingen frigörs med en liten spak när växelarmen behöver vikas framåt vid exempelvis hjulbyte.
Rotors hydrauliksystem använder sig av endast en 3 mm tunn ledning mellan växelreglage och växel. Bakväxeln innehåller all teknik för växling och indexering. Växelreglagens funktion är enbart att öka eller minska trycket i systemet och på så sätt flytta växelarmen och genomföra växlingen. Hydrauliksystemet innehåller ingen extra reservoar utan allt vätska ryms i komponenterna och i ledningen.
Rotor hävdar att systemet är i det närmaste underhållsfritt och kan jämföras med ett elektriskt växelsystem. Hydrauliksystemet luftas när det monteras och sedan behövs inga mer justeringar mer än möjligtvis en årlig luftning. Skulle ledningen av någon anledning lossna mitt under cykelturen kan dessutom bakväxeln positioneras och låsas på valfritt drev så att cyklisten kan trampa hem.
Rotor 1×13 växelreglage
MTB-utövare får växla sin bakväxel med ett trigger-reglage. Reglaget kan konfigureras på två sätt. Antingen traditionellt där den ena spaken används för att växla upp och den andra ner. Eller så räcker det att använda endast en spak och trycka in denna långt för att växla till större drev eller trycka in den kort för att växla till mindre.
För landsväg och bockstyre används Rotors nuvarande reglage Rotor Uno. Genom att indexeringen styrs via bakväxeln går de ”11-delade” reglagen att använda både i 12- och 13-delat system. Enda skillnaden är att det vänstra reglaget inte behöver ha någon växelfunktion i ett 1x-system. Uno-reglagen finns antingen för vajerdragna fälgbromsar eller hydrauliska skivbromsar.
Rotor 1×13 kassett
De 13-delade kassetterna kommer i fyra olika storlekar; 10-52T, 10-46T, 10-39T och 10-36T.
Det är självklart fritt att använda valfri kassettstorlek men den största 10-52T är tänkt för MTB, 10-46T för MTB/CX/Gravel. 10-39T för Gravel/CX/Landsväg och 10-36T för Landsväg.
Kassetternas sex största drev är CNC-frästa ur ett enda stycke aluminium. De sju minsta dreven är tillverkade av stål. De två halvorna har sedan sammanfogats med åtta små skruvar. För att få plats med ett 10T drev är Rotor tvungna att använda sig av en speciell tvådelad låsring till kassetten.
Storleken på dreven som ingår i de olika kassetterna är:
- 10-52T: 10-11-12-13-15-17-19-22-26-31-37-44-52T
- 10-39T: 10-11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39T
De 13-delade kassetterna är bredare än en normal 12-delad kassett. För att kunna använda de nya 13-kassetterna krävs därför ett speciellt nav där drivsidans ekerfläns har flyttats in 3 mm för att kassetten ska få plats. Navet är för skivbroms och finns i 142×12 och Boost 148×12.
Avståndet mellan dreven på den 13-delade kassetten är exakt lika stort som hos en 12-delad kassett så det krävs ingen speciell 13-delad kedja utan Rotor använder sig av vanliga 12-delade KMC-kedjor.
Kassetterna finns även i 12-delat utförande som passar på normala Shimano/SRAM-nav. Där går man dock miste om 10T-drevet och kassetterna har 11T som minsta drev. De 12-delade kassetterna finns i 11-52T, 11-46T, 11-39T och 11-36T. Samma växelkomponenter används till de 12-delade kassetterna och där bakväxeln har en knapp som anpassar den från 13- till ett 12-delat system.
Växelomfång 1x vs 2x
Rotor, och alla övriga tillverkare som lanserar 1x-växelsystem för landsväg, vet att de kommer att få mothugg från traditionalister som kör med framväxel och som hävdar att en klinga fram aldrig kommer fungera.
Rotor var väl förberedda för detta och hade avsatt hela baksidan av sin halv kvadratmeter stora broschyr till förklaringar och räkneexempel.
Landsväg
I exemplet för landsväg jämförs Rotors nya 13-delade 10-39T-kassett i kombination med 50T framklinga med ett klassiskt 2x-landsvägssystem med 53/39T fram och 11-28T bak.
Rotor menar initialt att även om 2×11-systemet i teorin har 22-växelkombinationer finns det i verkligheten inte mer än 14 användbara utväxlingar på grund att kedjelinjen blir allt för sned om hela kassetten utnyttjas på respektive framklinga.
Utväxlingarna i ett 2-delat system överlappar dessutom varandra. Ska cyklisten gå igenom alla 22-utväxlingar i ordning från lättaste till tyngsta eller tvärt om krävs det totalt 13 växeloperationer med framväxeln fram och tillbaka, vilket en normal cyklist i praktiken aldrig genomför. I Rotors 13-delade system finns inga “döda” utväxlingar och det går att ta sig igenom utväxlingarna i ordning från tyngsta till lättaste eller tvärt om med endast ett reglage.
En uträkning av växelomfånget ger att Rotor har 390% omfång och 2x-landsvägssystemet har 346%. Även med den mindre 13-delade 11-36T kassetten blir omfånget för Rotor större med sina 360%.
Jämförs sedan de två systemens lättaste och tyngsta växel blir resultatet att Rotors 13-delade system med 50T framklinga har både lättare och tyngre växel än hos det 2×11-delade systemet.
MTB
Rotors 10-52T-kassett har ett växelomfång på 520%. Som jämförelse har SRAM Eagle 10-50T 500% och nya XTR 12 10-51T 510%.
Rotor hävdar att deras 2-delade hydrauliska grupp Uno är den lättaste landsvägsgruppen på marknaden och 150 gram lättare än SRAM eTap. Några vikter på de nya 13-delade komponenterna har inte släppts men Rotor uppger att 1×13-gruppen i kombination med 10-36T-kassett uppges vara cirka 30 gram tyngre än Uno-gruppen.
Tillgänglighet
Rotor planerar att ha 1×13 på marknaden första kvartalet 2019.
Video från Eurobike
Paul från Rotor förklarade det nya 1×13-systemet för Cykelkanalen
Mer information finns hos Rotor