Eurobike 2018 visade den spanska komponenttillverkaren Rotor för första gången upp sitt nya 1×13-delade hydrauliska växelsystem. Nu har företaget släppt priser och vikter på de nya komponenterna som väntas finnas tillgängliga från april 2019.

Rotors 1×13-system är tänkt att användas till Landsväg, Cykelcross och Gravel. På Eurobike visades även ett 1×13-växelreglage för MTB upp men det är dock inte med i den aktuella lanseringen och vad som händer med det får vi återkomma till.

Rotor 1x13 GravelRotor 1×13 i korthet

  • Hydrauliskt växelsystem för Landsväg, Cykelcross och Gravel
  • 1×13-system med kassett från 10-36T upp till 10-52T
  • Kräver speciella nav för 1×13-kassett men kan även användas med 12-delad kassett på HG-body
  • Endast för hydrauliska skivbromsar
  • Vevpartier med eller utan effektmätare
  • Vikt 1785 gram för komplett grupp med växelreglage, bakväxel, kedja, skivbromsar och hydrauliska ledningar.
  • Pris cirka 20 000 för uppgraderingskit med växelreglage, bakväxel, kassett, vevparti och hydrauliska skivbromsar
  • Pris från cirka 26 000 kr till 45 000 kr för komplett grupp inklusive hjul

 

Basen i det 1×13-växlade systemet är bakväxeln som sedan får kombineras ihop med kassettstorlek och framklinga efter önskemål och användningsområde. Bakväxeln är, som Rotors övriga växelkomponenter, hydrauliskt manövrerad där olja i en 3 mm tunn ledning överför rörelsen mellan växelreglage och växeln. Bakväxeln innehåller all teknik för växling och indexering. Växelreglagens funktion är enbart att öka eller minska trycket i systemet och på så sätt flytta växelarmen och genomföra växlingen. Hydrauliksystemet innehåller ingen extra reservoar utan allt vätska ryms i komponenterna och i ledningen.

Rotor 1x13 Rear dearilleur

Rotor hävdar att systemet är i det närmaste underhållsfritt och kan jämföras med ett elektriskt växelsystem. Hydrauliksystemet luftas när det monteras och sedan behövs inga mer justeringar mer än möjligtvis en årlig luftning. Skulle ledningen av någon anledning lossna mitt under cykelturen kan bakväxeln positioneras och låsas på valfritt drev så att cyklisten kan trampa hem.

Bakväxeln är tillverkad i 7075-aluminium och har en förstärkt bur kallad Armoured Box som ska skydda växeln från yttre påverkan. Växelns kapacitet sträcker sig från 10-36T till 10-52T vilket gör att en och samma bakväxel används oavsett om cyklingen sker med stor kassett i skogen eller lite mindre på landsvägen.

Rotor 1x13 dearilleur

Bakväxeln innehåller en friktionskoppling som gör växelarmens rörelse trög för att spänna upp kedjan och hålla den på plats vid cykling på ojämnt underlag. För att förenkla hjulbyte har bakväxeln utrustats med två funktioner. ”Quick Extract” låser bakväxeln i ett framvinklat läge så att det är lättare att få av hjulet. ”Go to Origin” är en knapp på växeln som när den aktiveras växlar ner bakväxeln direkt till minsta drevet utan att behöva stega ner genom växlarna.

13- och 12-delade kassetter

De 13-delade kassetterna kommer i fyra olika storlekar; 10-36T, 10-39T, 10-46T och 10-52T. Därmed tar Rotor för närvarande ledningen i tävlingen om vilken tillverkare som kan leverera störst kassett och med flest växlar.

  • 10-39T kassetten innehåller: 10-11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39T
  • 10-52T kassetten innehåller: 10-11-12-13-15-17-19-22-26-31-37-44-52T

Rotor 1x13-speed Cassette

Kassetternas sex största drev är CNC-frästa ur ett enda stycke aluminium och de sju minsta dreven är tillverkade av stål. De två halvorna har sedan sammanfogats med åtta små skruvar. För att få plats med ett 10T drev är Rotor tvungna att använda sig av en speciell tvådelad låsring till kassetten.

Rotor 1x13 Cassette

De 13-delade kassetterna är bredare än en normal 12-delad kassett. För att kunna använda de nya 13-kassetterna krävs därför ett speciellt nav där drivsidans ekerfläns har flyttats in 3 mm för att kassetten ska få plats. Navet är för skivbroms med Centerlock-fäste och finns i 142×12 och Boost 148×12. Baknavet är tänkt att ekras upp i 2:1-mönster med 16 korsade ekrar på drivsidan och 8 ekrar på bromssidan.

Rotor 1x13 hubKassetterna finns även i 12-delat utförande som passar på normala baknav med HG-body. Där går man dock miste om 10T-drevet och kassetterna har 11T som minsta drev. De 12-delade kassetterna finns i 11-36T, 11-39T, 11-46T och 11-52T. Samma växelkomponenter används till de 12-delade kassetterna och där bakväxeln justeras med en knapp som anpassar den från 13- till 12-växlar.

Avståndet mellan dreven på den 13-delade kassetten är exakt lika stort som hos en 12-delad kassett så det krävs ingen speciell 13-delad kedja utan Rotor använder sig av vanliga 12-delade KMC X12-kedjor.

Vevpartier med eller utan effektmätning

Vevpartierna som används i den nya gruppen är inte speciellt framtagna för 1×13 utan härstammar från Rotors ordinarie produktsortiment. Vevpartier finns med eller utan inbyggd effektmätare.

Två traditionella vevpartier finns att välja mellan; Rotor ALDHU® i 7075-aluminium eller Rotor VEGAST® i 6082-aluminium. Den som vill använda effektmätare har att välja mellan två andra vevpartier; enkelsidiga Rotor INpower eller dubbelsidiga Rotor 2INpower.

Rotor 1x13 Road Crank

Vevpartierna kan användas med runda klingor eller med ovala Q-Rings. Klingorna monteras med direktmontering i spindeln. De runda och ovala klingorna finns i storlekar; 38T, 40T, 42T, 44T, 46T, 48T, 50T, 52T och 54T.

Broms- och växelreglage

Rotor 1x13 shifter

Det högra och vänstra reglagen skiljer sig åt då växling utförs enbart med det högra reglaget. Växling upp och ner utförs med en enda spak. Det går att växla upp till 4 steg i ett svep.

Rotor 1x13 shifter

Reglagen finns initialt enbart för hydrauliska skivbromsar. Vi får se framöver om även vajerdragna fälgbromsar dyker upp i 1×13-systemet.

Skivbromsar

De hydrauliska skivbromsarna är tillverkade av Magura och har FlatMount-fäste fram och bak. Bromsskivor finns med 160 mm diameter.

Rotor 1x13 disc brake

Hjul med 13-delade nav

Till Rotors nya 13-delade grupp finns det två kompletta hjulpar för landsväg. Hjulen är avsedda för kantrådsdäck och bromsas med skivbromsar. Det ena hjulparet har högprofilfälg i kolfiber och väger in på 1476 gram (678 g fram / 798 g bak).

Det andra hjulparet har fälg i aluminium och väger 1556 gram (718g fram / 838g bak).

Rotor 1x13 wheels aluminium

Vikter

En komplett Rotor 1×13-grupp väger in på 1785 gram. Några enskilda vikter på reglage, bakväxel och bromsar har inte angetts utan de bakas ihop i en och samma klump.

Priser

De nya 1×13-komponenterna kommer förutom som lösa delar även i fyra olika kompletta grupper. Några svenska priser är ännu ej angivna utan den som är intresserad får göra sin egen valutaomräkning från Euro.

Priser för kompletta grupper

1×13 Ultimate Performance, €4499

Rotor 1x13 Ultimate Performance

Ultimate Performance är toppgruppen och är en landsvägsgrupp med effektmätare i vevpartiet och kolfiberhjul för skivbroms. Gruppen innehåller höger broms och växelreglage, vänster bromsreglage, bakväxel, bromsok, bromsskivor med monteringsdetaljer, 13 s kassett, 13 s nav, 13 s kolfiberhjul och vevparti med 2INpower effektmätare.

1×13 Super Light, €3449

Rotor 1x13 Super Light

Super Light är en landsvägsgrupp med standard vevparti och kolfiberhjul för skivbroms. Gruppen innehåller höger broms och växelreglage, vänster bromsreglage, bakväxel, bromsok, bromsskivor med monteringsdetaljer, 13 s kassett, 13 s nav, 13 s kolfiberhjul och ALDHU-vevparti.

1×13 Adventure, €2599

Rotor 1x13 Adventure

Adventure kallas landsväg/gravel-gruppen som kommer med standard vevparti och aluminiumhjul för skivbroms. Gruppen innehåller höger broms och växelreglage, vänster bromsreglage, bakväxel, bromsok, bromsskivor med monteringsdetaljer, 13 s kassett, 13 s nav, 13 s aluminiumhjul och ALDHU-vevparti.

1×12 Compatible, €1999

Rotor 1x13 Upgrade Kit

Ett uppgraderingskit utan hjul och med 12-delad kassett. Avsedd för den som vill uppgradera sin nuvarande drivlina till 1x-system och som har hjul med SRAM/Shimano-nav. Gruppen kan senare kompletteras med nav/hjul för 13-delad kassett. Kittet innehåller höger broms och växelreglage, vänster bromsreglage, bakväxel, bromsok, bromsskivor med monteringsdetaljer, 12 s kassett kompatibel med HG-body och ALDHU- vevparti.

 

Priser för komponenter

Höger och vänster reglage säljs enbart i kompletta set inklusive bromsar och växelkomponenter.

Rotor 1x13 price

Videopresentation

På Eurobike 2018 förklarade Paul från Rotor det nya 1×13-systemet för Cykelkanalen

Mer information om den nya 1×13-gruppen finns hos Rotor