I helgen som gick arrangerades Svenska Cykelmässan 2019 i Göteborg. Cykelkanalen var där och spanade in prylarna och pratade med utställarna.

En bred cykelmässa för allt och alla

Cykelmässan i sin nuvarande form har arrangerats sedan 2017. Platsen för mässan varierar och vartannat år är mässan i Stockholm och vartannat år i Göteborg. Enligt arrangören så är mässan inte tänkt att vara en vanlig utställning utan målsättningen är att göra en bred cykelmanifestation där alla segment inom cykling ingår. Som tidigare var det därför en blandad mix av cykelmärken, tillbehör, rese/event-arrangörer, klubbar och cykelbutiker. Lägg därtill tre dagar av föredrag med bland annat Sveriges Cykelriksdag samt möjlighet att prova cyklar på ett stort testområde. Nytt för i år var även seminariet Cykelturismdagarna, som dock var ett separat event skiljt från mässan. Däremot så saknades förra årets avdelning med workshops där mindre aktörer och intresseorganisationer höll visningar och föredrag.

Svenska-Cykelmassan-2019 Göteborg

Det har inte kommit några officiella besökssiffror än men vad vi kunde avgöra så var det normal uppslutning av besökare. Fredagen inleddes ganska lugnt. Senast mässan var i Göteborg 2017 upplevde vi betydligt högre tryck på fredagen. Den stora ruschen kom som vanligt på lördagen och vid lunchtid var det smockat med besökare i montrarna. Det klingade av efter hand och eftermiddagen var det åter framkomligt. Söndagen brukar vara lugn vilket vi dock inte kan avgöra i år då vi lämnade mässan innan.

Det kändes som om det var något färre utställare än förra året. Kanske var det lokalen och dess layout som bidrog till det. Vi upplevde det lite som att mässan hade två avdelningar. Efter entrén klev man in i en stor huvudavdelning med högt i tak, påkostade montrar med arrangerade ljusramper och mattor på golvet. Där var även scenen och caféet belägna. Gick man längre in i mässan bakom en vägg fanns den andra avdelningen. Delar av den hade lägre takhöjd som gav en nära känsla med utställarna. Längre in blev det åter högt i tak men med mer inslag av naket betonggolv och enklare montrar som gav ett kallare och inte alls samma mysiga intryck. I denna yta fanns även testbanan och cykeluppvisningen. I detta område var det relativt stora ytor som gapade tomma bland utställarna och där hade arrangören fyllt ut med ”Testyta”. Förra årets mässa i Kista kändes mer homogen där alla utställare samlades på samma typ av yta.

Svenska-Cykelmassan-2019 Göteborg

Vissa utställare som var i Stockholm ifjol var inte i Göteborg i år och andra som saknades förra året var på plats nu. Lite tråkigt att det inte finns en bättre konsekvens bland utställarna från år till år. Nu krävs det att besökarna detaljstuderar utställarlistan innan för att veta vilka tillverkare som kommer att vara där.

Uppslutningen av de märken som finns representerade på den svenska marknaden var helt ok med vissa undantag. Cykelmässan kommer aldrig att vara en mässa där samtliga märken är representerade men vi tycker det är riktigt tråkigt att inte de största i branschen i alla fall är på plats. Shimano som hade en enorm monter i fjol lyste helt med sin frånvaro. Med tanke på att deras komponenter sitter på majoriteten av cyklarna borde det finnas ett intresse både från de själva och från besökarna att de är där. Ett mycket populärt märke som Scott var inte heller på plats i år.

Svenska-Cykelmassan-2019 Göteborg

Det pratas en del bland de som inte var närvarande att kostnaden är orsaken. Det tar resurser att rodda med en monter och att ha personal på plats i tre dagar. Men med tanke på att det är cykelkonsumenterna som är förutsättningen för dessa företag borde de kunna bjuda tillbaka genom att finnas representerade på mässan. Cykelföretagen har dock sin strategi hur de vill exponeras och synas i olika kanaler varav cykelmässa kanske inte är rätt alla gånger, vilket man får respektera.

Något som också är lite tråkigt är att de märken som har generalagenturen i Sverige väljer att låta märket representeras av en cykelbutik på mässan. Cykelhandlare och försäljare i all ära. Mycket av behållningen av att gå på en cykelmässa är möjligheten att kunna prata och diskutera direkt med personer man normalt inte kommer i kontakt med ute i handeln. På internationella mässor finns ofta produktutvecklare och ingenjörer närvarande som det bitvis kan bli riktigt intressanta samtal med. Bland de svenska cykelmärkena som ställde ut på Cykelmässan fanns dock dessa personer ofta tillgängliga i montrarna vilket de ska ha en stor eloge för.

Svenska-Cykelmässan-2019 Göteborg

Jämför vi cykelmässan med anda mässor som har nöje- och hobby-inriktning som exempelvis båtmässan och MC-mässan är skillnaden ganska stor. Trots att det är betydligt färre personer som tillbringar sin tid i en fritidsbåt jämfört på en cykel så klarar båtmässan av att fylla upp nästan samtliga hallar på Stockholmsmässan och där stora delar av aktörerna på marknaden är representerade. På MC-mässan finns också samtliga av ”de stora” närvarande. Å andra sidan så är det betydligt fler som åker bil i samhället än som cyklar och trots det finns ingen större bilsalong i Sverige. Så behovet av en välrepresenterad mässa varierar från bransch till bransch. Kanske är det så att cykelhandlarna ute i landet gör ett allt för bra arbete med att informera cykelkunderna att en mässa inte behövs. Vissa tycker dessutom att ett besök i en lokal välsorterad cykelaffär ger betydligt mer än att åka iväg långt för att besöka en mässa. Speciellt om man vill jämföra specifika cykelmodeller med/mot varandra och som inte ens finns representerade på mässan.

Elcyklar i fokus

Utbudet av cyklar var som vanligt rejält blandat med allt från landsväg, MTB, CX, city och standardcyklar. Elcyklar tar en allt större del av marknaden vilket även återspeglas på mässan. Vi räknade inte exakt men det kändes som att de trampdrivna cyklarna var i minoritet. Det märks främst på att det numera finns ett antal tillverkare som uteslutande fokuserar på elcyklar. Utställare som enbart visar upp trampdrivna cyklar i montern blir allt mer sällsynta. Det finns nästan alltid någon form av elcykel som smyger sig in i sortimentet.

Svenska-Cykelmassan-2019 Göteborg

Fokuseringen på elcyklar kändes dock lite mer dämpad än förra året då elcykelpremien var det helt dominerade budskapet i montrarna. Då var det nästan mer viktigt hur mycket rabatt elcykelpremien gav än de tekniska kvalitéerna på cyklarna. I år kändes det lite mer sansat och där den tekniska aspekten mer framhävdes. Hur den uteblivna premien kommer att inverka på försäljningen var det lite delade meningar om. Vissa var inte alls oroliga utan menade att elcyklar nu blivit en sådan naturligt del av cyklingen att de säljer även utan premie.

Det pratas väldigt mycket eMTB bland utställarna men intresset bland kunderna verkar än så länge vara lite avvaktande. Utvecklingen inom eMTB går dock spikrakt uppåt och det kommer ständigt ny teknik och nya modeller. Det som var modernt ifjol känns faktiskt redan lite ute, vilket kanske gör att många väntar till tekniken satt sig lite.

Intresset kring Urban Mobility och alternativa transportmedel ökar kraftigt vilket det stora antalet utställare av last- och paketcyklar på mässan vittnade om. Det finns både två- och trehjuliga varianter som ska drivas antingen med trampkraft eller assisteras av el.

Få nya nyheter, men väl en världspremiär

I stort sett allt som ställdes ut på mässan har redan haft sin nyhetspremiär. Antingen på Eurobike ifjol eller under höstens och vinterns nyhetssläpp i media. Cykelmässan kan dock vara ett ypperligt tillfälle att få klämma på prylarna i verkligheten innan de landar i cykelaffärerna framåt vårkanten. Dessvärre så saknades några av de riktigt heta nyheterna som presenterades på Eurobike. Olyckliga omständigheter sades vara förklaringen från några av utställarna som var drabbade.

För de internationella märkena är Sverige ingen prioriterad marknad att släppa nyheter. För Svenska tillverkare kan däremot mässan vara ett utmärkt tillfälle att lansera något nytt och vi fick bland annat vara med om en världspremiär för TECs nya cykelhjälm för barn.

Svenska-Cykelmassan-2019 Göteborg

Tittar vi bortom alla cyklar och prylar så tycker vi arrangören lyckats med sin målsättning. Scenen var fullbokat med intressanta föredrag i dagarna tre med bland annat Sveriges Cykelriksdag, trafikplanering, träningstips och olika långcyklares äventyr. Tidigare år har Cykelriksdagen filmats och även live-sänts på SVT. Synd att det bara var besökarna på mässan som fick ta del av debatten i år när den skulle behöva nå ut till så många fler.

Vi saknade förra årets workshop där mindre aktörer och intresseorganisationer fick tillfälle att hålla föredrag och samtala med besökare under mer softa förhållanden. Det finns massor av eldsjälar och icke kommersiell kunskap ute i cykelsverige vars närvaro vi tror skulle lyfta mässan.

Svenska-Cykelmassan-2019 Göteborg

Det är med lite blandade känslor vi summerar årets cykelmässa. För vår egen del handlar en mässa mycket om att fly vardagen, drömma sig bort en stund, kolla in de senaste nyheterna och få möjlighet att snacka med intressanta och kompetenta utställare. När vi lämnar en cykelmässa vill vi ha det där suget efter att skaffa någon ny pryl eller att åka iväg på ett äventyr. Fick vi våra mässönskemål uppfyllda av årets mässa? Nja, delvis. Inte allt kanske men en del av det. Vi får hoppas att huvudstadsnärvaron nästa år kan skänka extra glans till Svenska Cykelmässan 2020 och att antalet utställare ökar och aktiviteterna blir fler.