Scott lanserar ”eRIDE” som ett samlingsnamn för alla sina 73 olika elcyklar. Med namnbytet introduceras även några nya modeller.

Strike eRIDE

Senaste tillskottet i eRIDE-familjen är helt nya Strike eRIDE. Med sina 140 mm slaglängd lägger sig Strike mellan Spark eRIDE och Genius eRIDE. Hjulstorleken kan, helt i enlighet med Scotts hjulstorleksfilosofi, växlas mellan 27,5 eller 29 i en och samma ram genom att vända på ett Flip-chip i bakdämparlänkaget.

Scott Strike eRIDE 2019

Scott tänker sig att Strike eRide ska passa en bred målgrupp och modellen har inte fullt så aggressiv geometri som märkets övriga eMTB-modeller. Sittställningen är något mer upprätt för att ge mer komfort och kedjestagen är något längre för bättre stabilitet. Ett högre placerat vevlager i kombination med kortare 165 mm vevarmar ger en bättre markfrigång med mindre risk att slå i pedalerna i tekniska uppförsbackar. Det vänstra kedjestaget har ett fäste för stöd så att Strike eRIDE kan parkeras säkert.

Scott Strike eRIDE 2019

Drivkällan i Strike kommer från Bosch istället för Shimano som hos Spark och Genius. Motorn är en Performance CX och batteriet ett Bosch Powertube som helt integrerats i diagonalröret. Motorn lämnar 250 W och 70 Nm. Det integrerade batteriet har en kapacitet på 500 Wh. Motor och batteri är täckta av Scotts egna kåpor för att dels skydda mot flygande stenar men även för att ge en bättre ventilation.

Scott Strike eRIDE 2019

Strike eRIDE kommer i fem olika utföranden; 910/710, 920/720, 930/730, Contessa 710 och Contessa 720. Priset för toppmodellen 910/710 ligger på 5999 Eur.

Spark eRIDE

Scotts eldrivna Spark introducerades 2017 och får en helt ny ram till 2019. Som tidigare går Spark att användas med antingen 27,5 eller 29 hjul och levereras nu som standard med de större hjulen.

Scott Spark eRIDE 2019

Ramen med sina 130 mm slaglängd fram och 120 mm bak har fått ett uppdaterat bakdämparlänkage i en ny 4-länks design. Gaffel och dämpare regleras med Scotts kombinerade TwinLoc-reglage. Ramen har även fått fäste för stöd. I utrustningslistan hittar vi eMTB-specifika gafflar och dämpare samt Scott- och Syncros-komponenter.

Aspect eRIDE

En ny ram återfinns även hos Aspect eRIDE. HT-ramen med 120 mm gaffel rymmer nu ett integrerat Bosch-batteri.

Scott Aspect eRIDE 2019

Roxter eRIDE

Nya Roxter är en elassisterad juniorcykel med dämpad framgaffel och finns med antingen 24 eller 26-hjul.

Scott Roxter eRIDE 2019

24-tumsmodellen har en Bosch Active-motor där topphastigheten för elassistansen är reglerad till 20 km/h. 26-tummaren har en lite vassare Bosch Active Plus-motor med en topphastighet på 25 km/h vilket gör att juniorerna kan hänga med i föräldrarnas elcykeltempo.

Axis eRIDE

Nya Axis är Scotts mer touringinspirerade elcykel som kommer standardutrustad med skärmar, pakethållare och lyse. Axis finns i två olika modeller.

Axis eRIDE Evo är en heldämpad modell med 120 mm slaglängd som utrustats med Shimanos Steps E8000 motorsystem på 250 W och 70 Nm. Batteriet på 500 Wh sitter integrerat i diagonalröret.

Scott Axis eRIDE 2019

Axis eRide är en HT med enbart dämpad framgaffel på 100 mm och har ett motorsystem från Bosch Performance CX på 250 W och 70 Nm. Batteriet på 500 Wh sitter integrerat i diagonalröret.

Silence eRIDE

Scotts urbana elmodell Silence som är tänkt för stads och pendlingscykling uppdateras med en helt ny ram till 2019. Ramen kommer i en herr- och en dammodell.

Scott Silence eRIDE 2019Motorn är en Bosch med integrerat Powertube-batteri. Displayen som övervakar och sköter elassistansen är Bosch helt nya Kiox.

Bosch Kiox 2019

Även Silence har skärmar, pakethållare och belysning som standard. Dessutom finns ett rammonterat fäste för lås på sadelröret.

Video från Eurobike 2018

Cykelkanalen tittade in hos Scott på Eurobike 2018 och fick en genomgång av de nya eRIDE-modellerna.

Mer information om nya eRIDE finns hos Scott