Efter att XTR uppdaterades ifjol kommer det inte som någon större överraskning att även XT och SLX följer efter. Båda grupperna blir 12-delade och kan användas både med eller utan framväxel i 1x eller 2x-system. Kassetterna finns, som hos XTR, med 10-45T eller 10-51T och är anpassade för Micro Spline nav. De nya XT och SLX komponenterna finns ute på marknaden i juni (XT) och juli (SLX) 2019.
Nya Shimano XT M8000
XT positionerar sig precis under XTR i Shimanos grupphierarki. Skillnaden mellan grupperna är vissa funktioner och materialval, och därmed även vikt. Jämförs samma uppsättning av komponenter är nya XT cirka 365 gram tyngre än XTR.
Shimano XT M8000 i korthet
- Användningsområde XC, Långlopp, Stigcykling och Enduro
- 12-delad kassett med antingen 10-45T eller 10-51T
- Kassetter kräver Micro Spline Nav
- Vevparti för 1- eller 2-delat system
- Bromsar med 2- eller 4-kolvsok och ICE-teknik
- 27,5 och 29-hjul för XC och Stig/Enduro
- Nav med omdesignad Scylence-funktion
Ny 12-delad kassett
XT följer efter XTR och får en ny 12-delat kassett. Precis som hos XTR kräver de nya kassetterna nav med Micro Spline body. Kassetterna finns i två olika utföranden. En 10-45T kassett med 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T och som väger 421 gram. En 10-51T kassett med 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T med vikt på 470 gram.
Till skillnad mot XTR så saknar XT-kassetterna titan-drev och de tio minsta dreven är tillverkade av stål och de två största i aluminium. Allt sitter monterat på en spindel av aluminium.
XT vevpartier
Shimano håller kvar vid sin älskade framväxel och nya XT kan användas antingen i ett 1x eller 2x-system. Vevpartierna med enkelklinga finns med 28T, 30T, 32T, 34T och 36T klinga som har Shimanos narrow/wide-teknik kallad Dynamic Chain Engagement+. Till skillnad från XTR så saknas en 38T klinga.
Klingorna monteras med direktmontering och är kompatibla med XTR och SLX klingor. Vevarmarna har Hollowtech II och finns i 165, 170, 175 och 180 mm längd.
Vevpartierna med enkelklinga finns för tre olika kedjelinjer:
- 52 mm (FC-M8100-1) för baknav med bredd på 142 eller 148 mm. Q-faktor på 172 mm. Vikt 620 g (32T, 175 mm).
- 55 mm (FC-M8120-1) för 148 mm baknav och som är anpassat för bredare bakdäck och större frigång till ramen. Q-faktor på 178 mm. Vikt 628 g.
- 56,5 mm (FC-M8130-1) för Boost 157 mm. Q-faktor på 181 mm. Vikt 636 g.
Vevpartierna för 2x-system har 36-26T och är tänkta att användas tillsammans med 10-45T kassetten.
Vevarmarna har Hollowtech II och finns i 165, 170, 175 och 180 mm längd. Vevpartierna för 2x finns för två olika kedjelinjer:
- 48,8 mm (FC-M8100-2) för baknav med 142 mm bredd. Q-faktor på 172 mm. Vikt 672 g.
- 51,8 mm (FC-M8120-B2) för 148 mm baknav. Q-faktor på 178 mm. Vikt 654 g.
Kedja
Den nya XT-kedjan för 12-delat har ny design med en något längre innerplatta för att ge bättre växlingar.
Kedjan är krom-behandlad vilket ska ge längre livslängd. Vikten på CN-M8100 är 252 g (113 länkar och kedjelås).
Bakväxlar
Till nya XT kommer det två nya bakväxlar. RD-M8100-SGS är tänkt att användas i 1x-system och RD-M8120-SGS i ett 2x-system tillsammans med framväxel.
Båda bakväxlarna har Shadow+ och 13-tänders rulltrissor. Vikten är 284 respektive 290 gram.
Framväxlar
Framväxlar finns för 48,8 respektive 51,5 mm kedjelinje.
Montering sker med D, E eller M-typ. Vikter: FD-M8100-D: 135g, FD-M8100-E: 106g, FD-M8100-M: 114g.
Växelreglage
Framväxelreglaget får samma design och funktion som hos nya XTR med bara en enda spak som växlar upp/ner. Växelreglaget för bakväxeln har traditionell Shimano-teknik med två spakar och Multi- respektive Two-way-release.
Växelspakarna har fått ett gummerat överdrag med textur för bättre grepp. Montering av reglagen görs med klämma runt styret eller med Ispec-EV i bromsreglaget. Till skillnad mot XTR som har en justermån på 60° med Ispec kan nya XT endast justeras 20°
Bromsar
Nya XT kommer med två typer av bromsar. XC-bromsar med 2-kolvsok eller Enduro-bromsar med 4-kolvsok.
XC-bromsoken BR-M8100 har samma design som nuvarande M8000 version och använder sig av befintliga resin- och metall-bromsbeläggen.
Enduro-bromsoken BR-M8120 är en helt ny konstruktion som lånar design från XTR-bromsarna M9100 och använder resin- eller metall-bromsbelägg med kylfänsar.
Båda bromsarna använde sig av samma bromsreglage BL-M8100. Reglagen har Servo-wave-teknik och kan justeras med avseende på räckvidd och free-stroke.
Bromsskivor med Freeza-kylflänsar finns i storlekarna 140mm (88g), 160mm (109g), 180mm (132g) och 203mm (164g).
Ett komplett set med XC-bromsar (ok, reglage och 160 mm skiva) väger 392 g. Motsvarande vikt för Enduro-bromsarna är 410 g.
Hjul och nav
Till skillnad mot nya XTR så kommer det gruppspecifika hjul till nya XT. Hjulen med fälgar i aluminium finns både i 27,5 och 29, och kommer i versioner för XC eller Enduro.
XC-hjulen har en 24 mm bred tubeless ready-fälg för däck upp till 2,35”-bredd. Hjulen har 28 ekrar av straight pull typ. Vikten ligger på 1764 g/par för 27,5-hjulen och 1840 g/par för 29.
Stig/Enduro-hjulen har 30 mm bredd tubeless-fälg och tar däck upp till 2,6”-bredd. De 28 ekrarna är av J-typ. Vikten ligger på 1846 g/par för 27,5-hjulen och 1932 g/par för 29.
Båda hjulen har E-thru axlar med 15 mm fram och 12 mm bak. Bakhjulen är avsedda för 148 mm navbredd bak och kommer med Micro Spline body.
Till nya XT finns även lösa nav för den som vill bygga sina egna hjul. Framnav finns med 100 eller 110 mm bred. Baknaven med Micro Spline är 142, 148 eller 157 mm breda.
De nya baknaven bygger på Scylence-tekniken som Shimano introducerade på nya XTR vars funktion helt separerar de ingående drivringarna vid frihjulning och ger ett helt tyst nav. Tekniken visade sig dock inte fungera till 100 % och drogs därför tillbaka. De nya omdesignade naven separerar inte drivringarna helt utan de ligger mot varandra lite lätt, vilket ger ett svagt surrande ljud men en betydligt säkrare funktion. Naven har 100 ingreppspunkter (poe) men på grund av lite intern rotation i systemet erhålls en greppvinkel på cirka 7°.
Tillgänglighet
Nya XT finns tillgängligt på kompletta cyklar från juni 2019. Lösa komponenter finns hos utvalda handlare från 14 juni 2019.
Nya Shimano SLX M7000
Precis som XT så får även SLX ett extra drev på kassetten bak. Kassetterna har samma storlek med 10-41T respektive 10-51T och SLX kan användas med 1x eller 2x. Skillnaden mot XT är enklare material och färre funktioner. Jämfört med XT så väger SLX cirka 148 g mer.
Shimano SLX M7000 i korthet
- Användningsområde XC, Långlopp Stigcoch Enduro
- 12-delad kassett med antingen 10-45T eller 10-51T
- Kassetter kräver Micro Spline Nav
- Vevparti för 1- eller 2-delat system
- Bromsar med 2- eller 4-kolvsok
12-delad kassett
Kassetterna till SLX finns precis som till XT i två olika utföranden med 10-45T som väger 513 g och 10-51T som väger 534 g.
Kassetterna kräver nav med Micro Spline body. Endast det största drevet på SLX-kassetten är tillverkat av aluminium medan resten är i stål.
Vevpartier för 1x och 2x
SLX-vevpartierna för enkelklinga kommer i ett mindre utbud av klingstorlekar än hos XT och finns med 30T, 32T och 34T. Men då de direktmonterade klingorna är kompatibla med XT och XTR går det få klingor från 28T till 38T.
Vevarmarna har Hollowtech II och finns i 165, 170, 175 och 180 mm längd.
Precis som hos XT finns vevpartier för tre olika kedjelinjer:
- 52 mm (FC-M7100-1) för baknav med bredd på 142 eller 148 mm. Q-faktor på 172 mm. Vikt 631 g (32T, 175 mm).
- 55 mm (FC-M7120-1) för 148 mm baknav och som är anpassat för bredare bakdäck och större frigång till ramen. Q-faktor på 178 mm. Vikt 638 g.
- 56,5 mm (FC-M7130-1) för Boost 157 mm. Q-faktor på 181 mm. Vikt 656 g.
Vevpartierna för 2x-system har precis som XT 36-26T och är tänkta att användas tillsammans med 10-45T kassetten. Klingorna monteras med traditionella klingbultar. Vevarmarna har Hollowtech II och finns i 165, 170, 175 mm längd. Vevpartierna för 2x finns för två olika kedjelinjer:
- 48,8 mm (FC-M7100-2) för baknav med 142 mm bredd. Q-faktor på 172 mm. Vikt 682 g.
- 51,8 mm (FC-M7120-B2för 148 mm baknav. Q-faktor på 178 mm. Vikt 674 g.
Kedja
Den nya SLX-kedjan CN-M7100 för 12-delat har ny design med en något högre innerplatta för att ge bättre växlingar. Kedjan har behandlats med SIL-TEC för en längre livslängd. Vikten uppgår till 252 g (113 länkar och kedjelås).
Bakväxlar
Till nya SLX kommer det två nya bakväxlar. RD-M7100-SGS är tänkt att användas i 1x-system och RD-M7120-SGS i ett 2x-system tillsammans med framväxel.
Båda bakväxlarna har Shadow+ och 13-tänders rulltrissor. Vikten är 316 respektive 322 gram.
Framväxlar
Framväxlar finns för 48,8 respektive 51,5 mm kedjelinje. Montering sker med D, E eller M-typ. Vikter FD-M7100-D: 135 g, FD-M7100-E: 166 g, FD-M7100-M: 114 g.
Växelreglage
Framväxelreglaget får samma design och funktion som hos XT med bara en enda spak som växlar upp/ner. Växelreglaget för bakväxeln har traditionell Shimano-teknik med två spakar men saknar Multi release och har endast Two-way-release. Det gummerade överdraget på spakarna saknas också. Montering av reglagen görs med klämma runt styret eller med Ispec-EV i bromsreglaget med 20° justervinkel.
Bromsar
Bromsarna hos SLX är kommer i samma 2-kolv och 4-kolvs utförande som hos XT. Skillnaden är att SLX har något enklare material och väger lite mer. Dessutom saknas funktioner som free-stoke justering i handtaget och bromsskivorna saknar Freeza-teknik.
Bromsskivor finns i storlekarna 140mm (121 g), 160mm (133 g), 180mm (159 g) och 203mm (193 g). Ett komplett set med SLX XC-bromsar (ok, reglage och 160 mm skiva) väger 425 g. Motsvarande vikt för SLX Enduro-bromsarna är 444 g.
Hjul och nav
Inga kompletta hjul finns till nya SLX. Däremot finns lösa nav för den som vill bygga egna hjul.
Framnav finns med 100 eller 110 mm bred. Baknaven med Micro Spline är 142, 148 eller 157 mm breda. Baknaven har samma omdesignade Scylence-funktion som hos XT-naven.
Tillgänglighet
SLX komponenterna finns ute på marknaden från mitten på juli 2019.
Mer information om nya XT och SLX finns hos Shimano