Specializeds uppdaterar sin kraftigaste eMTB Turbo Kenevo. Med den nya modellen vill Specialized kunna erbjuda möjligheten till aggressiv utförscykling utan att behöva ta hjälp av liften på vägen upp.

Specialized Turbo Kenevo 2020

Specialized Turbo Kenevo i korthet

  • Användningsområde: aggressiv utförscykling
  • 180 mm slaglängd fram och bak
  • 27,5-hjul med plats för däck upp till 2,8”-bredd
  • Ram i aluminium
  • Specialized 2.1-motor
  • Integrerat batteri med 700 Wh eller 500 Wh kapacitet
  • Två utrustningsversioner; Expert och Comp med pris på 78 999 kr respektive 63 999 kr

Designen på nya Turbo Kenevo lånar inspiration från lillebrodern Turbo Levo som presenterades ifjol och där den Stumpjumper-inspirerade sidoarmen utmärker sig i ramen. Ramen är tillverkad av aluminium och uppges ha blivit ett kg lättare än tidigare.

Specialized Turbo Kenevo 2020

Slaglängden är som tidigare 180 mm fram och bak. Trots den senaste tidens fokusering på stora hjul även för aggressiv utförskörning så behåller Kenevo sina mindre 27,5-hjul. Det finns utrymme för 3,0-tum breda däck med Specialized rekommenderar max 2,8-tum för att få tillräckligt med frigång mellan däck och ram.

Specialized Turbo Kenevo 2020

Nya Turbo Kenevo har fått en helt ny geometri där målet var att skapa en mer centrerad position i cykeln för att få både bättre utförsegenskaper och en bättre viktfördelning i branta klättringar. Geometrin har fått en grad flackare gaffelvinkel (från 65° till 64°), 25 mm längre Reach, 2° brantare sadelrörsvinkel  och kortare sadelrör. Kenevo finns i fyra olika storlekar. I ramen finns det plats för ett flaskställ.

Specialized Turbo Kenevo 2020

Bakdämparkinematiken hämtar sin design från Specialized Enduro men där pivotpunkterna fått anpassats till att Kenevo har en elmotor vid vevpartiet. Trots detta så är hävstångskurvor och bakaxelbana är i snudd på identiska mellan de två modellerna. Bakdämparen är i dimensionen 62,5 x 230 (metrisk).

Specialized Turbo Kenevo 2020

Ny lättare motor

Motorn i Turbo Kenevo är samma som i Turbo Levo. Specialized kallar motorn för Specialized 2.1 men det är i grunden en Brose S Mag-motor. Specialized har inte gjort några fysiska förändringar av hårdvaran i Brose-motorn utan endast i mjukvaran som styr motorn.

Specialized Turbo Kenevo 2020

Jämfört med tidigare motor i Kenevo (Specialized 1.3) så är den nya motorn cirka 400 gram lättare tack vare ett nytt ytterskal i magnesium och har cirka 15 % mindre omfång. Genom en ny fästmetod som nu monterar motorn direkt i ramen har ytterligare 400 gram kunna bantats bort. Motorn är på 250 W nominellt och har en toppeffekt på 560 W. Vridmomentet uppgår till 90 Nm.

Assistanslägen och app

På förra generationen av Kenevo var systemkontrollen integrerad i batteriet. På nya Kenevo sitter kontrollen i en speciell TCU (Turbo Connect Unit) som monterats i ovanröret nära styrhuvudet. Med TCU går det att ändra assistansläge och den visar även batterinivå med LED-stapel. Det finns även en extra styrmonterad display (TDU) som tillbehör för den som vill se mer information.

Specialized Turbo Kenevo 2020

TCU ger ganska begränsade möjligheter att ställa in och kontrollera systemet. För den som vill ha full kontroll finns mobilappen Specialized Mission Control. I appen går det att ändra motorinställningar, se diagnoser, spela in cykelturer och ladda upp turinformation på tredjepartsplattformar mm.

Systemet har tre assistanslägen; Eco, Trail och Turbo. De tre lägena går att konfigurera i appen efter egna preferenser genom funktionen Infinite Tune. Via appen finns även ett fjärde läge kallat Shuttle, som ger högre andel motorkraft i förhållande till den egna trampningen, och som namnet antyder är tänkt att användas för att trampa upp till toppen av berget.

Två batteristorlekar

Batteriet är integrerat i diagonalröret och kan monteras ur genom en lucka nere vid vevpartiet. Batterikapaciteten är olika beroende på utrustningsversion. Kenevo Expert kommer med ett 700 Wh- batteri (Specialized M2-700) medan den billigare Kenevo Comp kommer med ett mindre 500 Wh-batteri (M2-500). Det större M2-700 batteriet säljs även löst och kan användas på Kenevo Comp eller som extrabatteri. Laddning kan ske med batteriet i ramen via en laddkontakt vid vevpartiet eller med batteriet löst.

Specialized Turbo Kenevo 2020

Någon exakt räckvidd i de olika assistanslägena anges inte då det är starkt beroende på åkstil, terräng, höjdmeter, cyklisten vikt etc. I appen finns dock en räckviddskalkylator kallad Smart Control där användaren anger hur långt denne vill cykla så ser systemet till att ge assistans under hela turen utefter hur mycket laddning som finns kvar.

Modeller och utrustning

Nya Turbo Kenevo kommer i två olika utrustningsalternativ; Expert och Comp. De två modellerna delar samma ram, motor och mjukvara, medan övriga komponenter som drivlina och gaffel/dämpare är olika. Expert har även ett större 700 Wh-batteri mot 500 Wh hos Comp.

Kenevo Expert 6Fattie

Specialized Turbo Kenevo 2020

  • Gaffel RockShox Boxxer Select RC, 27.5, DebonAir, Boost 20x110mm
  • Dämpare RockShox Super Deluxe Coil Select, 62.5x230mm
  • Växlar SRAM GX 11-delat, 11-42T
  • Bromsar SRAM Code R, 200mm
  • Hjul Roval 27.5″ Alloy DH fälgar med DT Swiss 370 baknav
  • Färger Sage Green, Black eller Deep Orange
  • Vikt 23,63 kg
  • Pris 78 999 kr

 

Kenevo Comp 6Fattie

Specialized Turbo Kenevo 2020

  • Gaffel Marzzochi Bomber Z1, 27.5, Boost 15x110mm
  • Dämpare Marzzochi Bomber CR, 62.5x230mm
  • Växlar SRAM NX 11-delat, 11-42T
  • Bromsar SRAM Code R, 200mm
  • Hjul Roval 27.5″ Alloy DH fälgar med Specialized Turbo baknav
  • Färger Dove Grey eller Gunmetal Green
  • Vikt 24,58 kg
  • Pris 63 999 kronor

Mer information finns hos Specialized