Ny geometri, lättare motor, högre batterikapacitet och lägre vikt. Specialized har presenterat sin nya heldämpade eMTB Turbo Levo.

Nya Levo är den tredje generationen på bara tre år och den förra modellen uppdaterades så sent som för ett år sedan. Men när det kommer till elcyklar gäller det för tillverkarna att vara med då utvecklingen inom området går rasande snabbt för närvarande. Även om tidigare modell av Levo blev utsedd till eMTB of the year 2018 så går det inte att vila på gamla lagrar. Det som var modernt igår kan plötsligt vara helt ute när någon annan tillverkare lanserar en ny produkt. Med nya Levo 2019 har Specialized tagit fram en eMTB som de tror och hoppas kan vara en marknadsreferens i åtminstone några år framöver.

Nya Turbo Levo 2019 i korthet

  • Användningsområde: normal till avancerad stigcykling
  • Ram i kolfiber eller aluminium
  • Geometri baserad på nya Stumpjumper
  • 150 mm slaglängd fram och bak
  • 29-hjul i dimensionen 29×2,6”
  • Specialized Turbo 2.1 motor från Brose
  • Batteri med 700 Wh som ger 40% längre räckvidd
  • 2 kg lättare än föregångaren
  • Pris från 47 999 till 114 999 kr

Design och geometri

Nya Levo är utvecklad i Schweiz. I den lilla orten Cham har Specialized sitt Turbo Innovations Center där ett team av 19 ingenjörer och tekniker arbetat med nya Levo under de senaste tre åren. Anledningen till valet av Schweiz och inte moderlandet USA är flera. Främst så är det närmare till den viktiga Europeiska huvudmarknaden med ett stort eMTB intresse i länder som Frankrike, Tyskland, Schweiz m.fl. Schweiz bjuder även på tuffa förhållanden med höga berg, långa krävande uppförsbackar och ett klimat som har ordentliga vintrar. Det som utvecklats att fungera året runt i Schweiz gör det också i nästan alla övriga delar av världen och då även i Sverige på vintern.

Specialized Turbo Levo 2019

Med elmotorn som en så pass central del på en elcykel är det kanske lätt att tro att utvecklingsarbetet startar med motorn och sedan designas ramrör och länkage i de utrymmen som ”blir över”. Men inte hos Specialized och nya Levo. De gjorde precis som de gör med sina andra cyklar och började med ramen som designades utifrån önskvärda egenskaper och därefter fick motorn anpassas efter det. Med nyligen lanserade Stumpjumper visste Specialized dessutom exakt vad de ville ha ut av den nya modellen och ledorden har varit livlig, rolig och lätthanterlig.

Nya Levo påminner även väldigt mycket om Stumpjumpers design där det asymmetriska ramröret kring bakdämparen utmärker sig lite extra. Levo finns antingen med ram i kolfiber eller aluminium. En rolig detalj är att den nya ramdesignen inneburit att den nya aluminiumramen väger mindre än vad den tidigare modellens kolfiberram i S-Works-utförande gjorde.

Specialized Turbo Levo 2019

Jämfört med tidigare modell har Levo växt på längden och har runt 25 mm längre Reach. Sadelröret har blivit kortare för att även ge möjlighet för cyklister med ramstorlek Small att kunna använda sänkstolpar med lång slaglängd. Sadelröret har även brantats till 1° för att ge bättre klätteregenskaper. Kedjestagen har kortats in 4 mm mot tidigare och är nu 445 mm långa. Geometrin kan justeras med ett Flip Chip som ändrar gaffelrörsvinkeln mellan 65,5° eller 66° samt höjer/sänker vevlagerhöjden 10 mm.

Nya Levo kommer enbart med 29-hjul och 2,6”-däck. Tidigare hade Levo 27,5-hjul med plusdäck men genom utförliga tester av i stort sett alla möjliga och omöjliga hjul/däck-dimensioner kom Specialized fram till att nya Levo får de bästa egenskaperna och uppträdandet med 29-hjul. Bakramen kan dock ta 27,5+ med upp till 3,0” bredd för den som absolut känner sig tvungen att använda ett mindre hjul.

Ny lättare och mindre motor

Med den nya ramen och dess egenskaper var Specialized tvungna att ta fram en helt ny motor för att få det att fungera. Den tidigare Specialized 1.3 motorn var alldeles för stor och utrymmeskrävande för att passa i den nya ramen.

Specialized Turbo Levo 2019

Den nya motorn som har fått namnet Specialized 2.1 är både lättare och dessutom fysiskt mindre. Precis som tidigare kommer även denna motor från tyska Brose och är i grunden en Drive S Mag men som specialdesignats av Specialized. Den största skillnaden mot en Brose originalmotor är att Specializeds version har ett annat yttre utseende med helt andra fästpunkter i ramen. Specialized har blivit så pass tjenis med Brose att de inte behöver använda en standardmotor utan kan bestämma i stort sett exakt vilka specifikationer de önskar.

Motorn väger 3,0 kg vilket är cirka 400 gram lättare än tidigare. En stor del av viktreduceringen har åstadkommits genom ett ytterhölje av magnesium. Magnesium är dock ingen bra värmeledare så kåpan på drivsidan av motorn är tillverkad av aluminium för att lösa värmeavledningen när motorn arbetar hårt.

Specialized Turbo Levo 2019

Genom att designa motorfästena från grunden har motorns omfång blivit cirka 15 % mindre än tidigare. Med direktmontering i ramen behövdes dessutom inte längre den speciella bryggan för montering som krävdes med den gamla motorn. Därmed kunde ytterligare 400 gram sparas in och totalt är det nya motorsystemet cirka 800 gram lättare än tidigare.

Specialized Turbo Levo 2019

Under skalet har inga dimensioner minskat utan snarare tvärt om då motormagneterna gjorts något större än tidigare för att ge ännu bättre hållbarhet. Internt har motorn en primärtransmission via planetväxellåda och sekundärtransmission via drivrem. Dubbla frihjul kopplar bort den interna transmissionen i hastigheter över 25 km/h för att inte ge upphov till extra motstånd vid trampning. Serviceintervallet för motorn är angivet till 1500 mil då bland annat lager och drivremmen byts.

Motorn arbetar med 36 V och kan leverera upp till 90 Nm med en maxeffekt på 560 W. Den nominella effekten är dock på lagstadgade 250 W och nya Levo klassas som en elassisterad cykel. Specialized har låtit ett tyskt oberoende labb mäta upp motorn och jämföra den med andra tillverkares motorer med avseende på effekt kontra kadens. Mätningarna visar att Specializeds motor dels ger mer effekt vid jämförbar kadens men även att den inte dippar när den når hög kadens på över 100 rpm.

Specialized Turbo Levo 2019

Mjukvaran som styr motorn har Specialized utvecklat själva, vilket är en detalj som de trycker extra mycket på. Mjukvaran är det som bestämmer motorsystemets karakteristik. Kan de då styra alla parametrar själva kan de få precis vad de önskar i uppträdande och en produkt som skiljer ut sig från andra tillverkare. Den nya motorn uppges ha en naturlig känsla utan oönskad fördröjning eller ryckighet. Motorn har inbyggda vridmomentssensorer som känner av pedaltryck samt en hastighetsgivare monterad på kedjestaget vid länkagets bakre pivot med tillhörande magnet på bromsskivan.

Systemet har tre assistanslägen; Eco, Trail och Turbo. Via Motion Control appen (se mer nedan) går de tre lägena sedan att konfigurera efter egna preferenser genom funktionen Infinite Tune. Det finns även ett läge för Walk Assist som hjälper till upp till 6 km/h då cykeln leds eller puttas upp för branta backar.

Mycket vill som bekant ha mer och många med elcyklar söker gärna lite högre toppfart och använder sig av diverse trim för att nå dit. Specialized framhäver dock att det nya motorsystemet gjorts extra svårt att trimma för utomstående. Den som trimmar blir dessutom av med alla garantier då eventuell trimning garanterat upptäcks när motorn diagnostiseras av återförsäljare.

Nytt batteri med 40% högre kapacitet

Specializeds motto för sina elcyklar är “The power to ride more trails”. Nya Levo lever mer än någonsin upp till detta genom ett större batteri som uppges ge 40% längre räckvidd än tidigare.

Det nya batteriet Turbo M2 har en kapacitet på 700 Wh vilket idag är marknadsledande om man bortser från elcyklar som har dubbla batterier. Toppmodellerna S-Works och Expert får 700 Wh batteriet som standard medan övriga modeller får ett litet mindre 500 Wh batteri.

De två batterierna har samma fysiska yttermått men är olika uppbyggda internt. I 700 Wh batteriet har Specialized bytt format på cellerna och använder nu de allt mer populära 21700-cellerna som har större kapacitet i förhållande till sin volym. I det mindre 500 Wh batteriet är det fortfarande mer traditionella 18650-celler. Placeringen av cellerna i batteripaketet är något osymmetrisk där de sitter tätare längre ner och glesare högre upp för att få ner tyngdpunkten så mycket som möjligt. Någon batterivikt är inte angiven med Specialized uppger att det större 700 Wh batteriet väger cirka 700 gram mer än det mindre 500 Wh.

Batteriet är placerat i ramens diagonalrör och har gjorts längre (64 cm) och tunnare än tidigare för att ge ett slankare diagonalrör för ett mer ”normalt” cykellikt utseende. Batteriet utnyttjar varenda millimeter av rörets tvärsnitt och därmed finns ingen plats över för intern kabeldragning i diagonalröret. Alla växelvajrar och ledningar går istället från styret via ovanröret och det asymmetriska ramröret ner till vevpartiet.

Specialized Turbo Levo 2019

Batteriet kan laddas i cykeln eller monteras av för att laddas på annan plats. Laddkontakten sitter placerad under ett lock nere vid vevpartiet. Att montera bort batteriet är en hyfsat enkel procedur. Lägg cykeln på sidan eller ställ den uppochner, lossa en skruv i framkant och locket för laddporten och dra sedan ut batteriet ur ramen med hjälp av det inbyggda handtaget.

Systemet har en intelligent BMS (Battery Management System) som inte drar ur batterierna helt eller laddar dem proppfulla, för att på så sätt få ut bästa möjliga livslängd. Specialized garanterar 300 laddcykler innan batteriet tappar till 75% av sin kapacitet. Laddaren lämnar 42V/4A och laddtiden för ett tomt 700 Wh batteri uppges till sex timmar och till fyra timmar för 500 Wh.

Någon exakt räckvidd är inte angivet för respektive batteri då det är beroende av terräng, åkstil, temperatur, vikt på cyklisten mm och kan därför variera kraftigt från fall till fall. Till hjälp för att få ungefärlig räckvidd finns en en speciell Turbo Range kalkylator på specialized.com.

Batteriet kan även förse externa cykellampor med ström. Nere vid kabelanslutningen på motorn finns ett extra uttag för ström till eftermarknadslampor. En elledning dras då internt i ramen och har en anslutning i ett av ramhålen för intern kabeldragning vid styrhuvudet.

Display, kontroll och App

Hjärnan i motorsystemet är en ny rammonterad display kallad Turbo Connect Unit (TCU) som sitter placerad på ovanröret nära styrhuvudet.

Displayen har en knapp för av/på och en knapp för att välja nivå av assistansläge som visas via en cirkulär LED. Återstående batterikapacitet visas med stapel där varje LED motsvarar 10 % kapacitet. TCU kan även kommunicera med andra enheter och appar via Bluetooth och ANT+.

Assistanslägena kan även justeras med det styrmonterade reglaget som är standardutrustning. Reglaget har två knappar för öka/minska assistans samt en knapp för Walk assist som hjälper till när cykeln leds.

Som extra tillbehör finns en styrmonterad display kallad Turbo Connect Display som påminner om en normal cykeldator. Kommuniceringen med TCU görs trådlöst. Displayen som kostar cirka 900 kr visar information som hastighet, batteristatus, cyklistens trampeffekt genom motorns inbyggd effektmätare, puls mm.

Den som vill ha maximalt med funktioner och även kunna konfigurera systemet får använda sig av appen Mission Control 2.0. Appen är en vidareutveckling av den tidigare versionen och ger alla tänkbara cykeldatorfunktioner och har inbyggt kartstöd. Bland funktionerna finns en räckviddskalkylator Smart Control som baserat på cyklistens vikt och kartdata räknar ut hur långt det går att cykla och fortfarande ha kapacitet att ta sig hem. Kalkylatorn har även en viss typ av hjälp-mig-hem-funktion som begränsar effektuttaget när batterikapaciteten närmar sig 5%.

Shuttle Mode är en funktion som ger maximal assistans utan att behöva trampa allt för kraftigt. Som namnet antyder så kan den användas för att komma upp till toppen av berget med så liten ansträngning som möjligt.

Tidigare nämndes funktionen Infinite Tune som fritt kan programmera de olika assistanslägena för att passa den egna åkstilen. De tre lägena Eco, Trail och Turbo kan individuellt justeras från 0 till 100 % assistansgrad.

Modeller och utrustning

Nya Levo kommer i sju olika utföranden. Toppmodellen S-Works har ram och baktriangel i Fact 11 kolfiber. Expert och Comp Carbon har huvudram i Fact 9 fiber och bakram i aluminium. Levo Comp och Levo som även finns som dammodeller har ram och baktriangel i aluminium. Dammodellerna har identisk ram och geometri, och det är endast kontaktpunkterna med styre, handtag och sadel som anpassats efter den kvinnliga anatomin.

Samtliga modeller har 150 mm gaffel i nivå från Fox 36 till RS Sector där vissa av dem även är eMTB-specifika. Bakdämparen är numera en vanlig metrisk dämpare och har inga speciella fästen som tidigare. Special är dock den interna tuningen RX Tune som anpassats för respektive storlek men även för eMTB då elcyklar dels väger mer men har även en något annan åkstil med mer inslag av sittande cykling. Tuningen består bland annat av mer stöd i mellanregistret och en ökad progression i slutet av slaget.

Specialized Turbo Levo 2019

Levo har ett 1x-växelsystem från SRAM i varierande nivå beroende på modell. Kassetten är något överraskande enbart 11-delad med 10/11-42T. Anledningen stavas vikt då den enda 12-delade eMTB-godkända SRAM-kassetten hade ökat på vikten med hela 370 gram. Växelreglaget har enbart enkelklick som flyttar kedjan ett drev åt gången då normalt flerstegsklick i kombination med kraftig elmotor lättare kan skada växelsystemet. Kedjan hålls på plats vid motorn av en kedjestyrare och kedjestaget har utrustats med ett vågformat kedjestagsskydd som ska motverka kedjeslammer mer effektivt.

Lägre vikt

Med en ny 400 gram lättare motor, ingen motorbrygga som adderar 400 gram extra och nya, upp till 800 gram, lättare ramar har vikten på nya Levo reducerats med nästan två kg mot tidigare. Några vikter för respektive modell angavs inte men Specialized uppgav vikten för toppmodellen S-Works till 19,9 kg i storlek M och med 500 Wh batteri. Original har modellen 700 Wh men viktangivelsen med 500 Wh var för att få en referens till andra märken med liknande batterikapacitet.

Pris och tillgänglighet

Nya Levo finns att beställa hos din Specialized-handlare redan idag. Samtliga modeller maxar ut elcykelbidraget på 10 000 kr då priserna startar på 47 999 kr för instegsmodellen i aluminium.

  • S-Works Turbo Levo FSR            114 999 kr
  • Turbo Levo Expert FSR                85 999 kr
  • Turbo Levo Comp Carbon FSR      72 999 kr
  • Turbo Levo Comp FSR                59 999 kr
  • Turbo Levo FSR                         47 999 kr
  • Turbo Levo Comp FSR WMN        59 999 kr
  • Turbo Levo FSR WMN                 47 999 kr

Video

Jens Lundgren från Specialized Sweden går igenom nya Levo

Mer information om nya Levo finns hos Specialized