Specialized uppdaterar sina hjälmar rejält till 2019. Mips införs på samtliga modeller och hjälmarna kan även utrustas med en funktion som larmar vid en krash.

Specialized ANGi – hjälmbaserad krashsensor

ANGi är Specializeds senaste tekniska innovation och är en hjälmbaserad sensor som kallar på hjälp i händelse av en olycka. ANGi står för Angular and G-Force indicator. Inne i den 5x3x1 cm stora plastbiten som väger 10 gram sitter det sensorer i form av en accelerometer och ett gyroskop som konstant mäter vad huvudet har för sig under en cykeltur. Upptäcker sensorerna att huvudet utsätts för en konstig rörelse som inte är naturlig exempelvis en rotation, ett fall eller ett snabbt stopp som tyder på att en olycka har inträffat så kallar systemet automatiskt på hjälp. Systemet startar en nedräkning och larmar sedan till förutbestämda kontakter via SMS och/eller mail och anger senaste GPS-position.

Om det visar sig att sensorerna falsklarmat utan att det skett en olycka går det att stänga av nedräkningen inom en förutbestämd tid, som normalt är 30 sek men kan programmeras till 15-90 sek, eller att helt enkelt bara cykla vidare så förstår systemet att allt är ok.

Specialized angi 2019

ANGi kräver en mobiltelefon och Specializeds speciella Ride App för att fungera. För att kunna larma och ange exakt position krävs även att telefonen har kontakt med mobilnätet. Den som planerar att cykla ute i obygden utan mobiltäckning får istället ange hur länge cykelturen beräknas ta och om den tiden överskrids så larmar systemet automatiskt och anger senast kända position.

Systemet är optimerat för att inte ligga och dra energi i onödan. Kopplingen mellan ANGi och appen sker via Bluetooth LE. ANGi och mobilen ligger inte heller och pratar hela tiden, förutom då det händer något oväntat som en krash. Under exempelvis en 4-timmarstur uppgår den totala uppkopplingstiden till cirka 4 minuter. Batteriet som är ett icke laddbart CR2032 uppges räcka cirka sex månader vid normal användning. ANGi är IPx7 klassad och kan användas i regn.

Specialized helmets 2019

Den som tycker sig känna igen hela idén med hjälmar som larmar har helt rätt. Systemet baserar sig på ICEdot vars tidigare grundare Chris Zenthoefer följde med över till Specialized då de köpte konceptet av honom 2017 och där han fortsatt har hjälpt till att utveckla det. Tekniken med ANGi är nu något som Specialized äger helt själva.

På frågan om hur ANGi skiljer ut sig från exempelvis Garmin som även de har ett system som larmar vid krash svarar Specialized så här:

”Garmin använder en accelerometer för att känna av slag mot cykeln. Vanlig cykling, med start och stopp, kan dra igång falska alarm. Ett slag mot cykeln kan också sätta igång ett alarm även om cyklisten är helt oskadd. ANGi sitter på hjälmen och är särskilt designad för att mäta linjära krafter och rotationskrafter vid huvudet. Sensorn är särskilt känslig för krascher med farliga krafter som kan resultera i att cyklisten blir oförmögen att kalla på hjälp själv. ANGi har designats för att hjälpa cyklister när de bäst behöver det.”

Från och med 2019 kommer samtliga av Specializeds hjälmar att antingen vara utrustade med ANGi eller ha ett fäste där ANGi kan eftermonteras. ANGi är en prenumerationstjänst och vid köp av en ANGi-utrustad hjäm ingår ett års fri prenumeration. Därefter kostar abonnemanget cirka 270 kr/år.

De hjälmar som har ANGi som standard är:

  • Landsväg: S-Works Evade II, S-Works Prevail II och Propero
  • MTB: Ambush, Ambush Comp, Ambush E-Bike och Dissident
  • Barn: Shuffle Youth LED med Mips + ANGi

Övriga nya Specialized-hjälmar till 2019 är förberedda för ANGi och har ett speciellt fäste där enheten skruvas fast. Priset för en lös ANGi-enhet uppgår till cirka 500-700 kr inkl ett års abonnemang.

ANGi bör enligt Specialized endast användas på hjälmar som är ANGi-kompatibla och inte på äldre Specialized-hjälmar eller hjälmar av andra fabrikat.

Specialized Ride App

I samband med att ANGi lanserades så uppdaterade Specialized sin Ride App.

Även om appen till stor del handlar om säkerhet genom ANGi så är den inte enbart tänkt att vara en funktion som meddelar när du krashat. Målsättning med Ride App är enligt Specialized att det ska bli lite av one app to rule them all det vill säga vara en app som styr alla andra övriga cykel-appar du tänker använda. Det ska räcka med att starta Ride appen så ska den ta hand om allt man önskar för cykelturen utan att behöva dra gång två-tre-fyra andra olika appar.

Specialized Ride app 2019

Redan idag kan Ride App synka med Strava och kommer framöver klara att visa information från effektmätare, GPS, sensorer mm. Ride App loggar din cykeltur och på displayen ska information som kartvy, cykeldatorfunktioner, statistik, inkopplad utrustning, vilken cykel du använder just nu mm kunna visas. Appen har även en social funktion som delar med sig din position till kompisar och en Ride Alert funktion som meddelar dina nära när du drar iväg så att de kan håll koll på dig.

Ride App är en molnbaserad tjänst så det är inte telefonen i sig som delar med sig av din information utan allt lagras i molnet och kräver därmed inte speciellt bra mottagning eller hög bandbredd.

Mips och Mips SL

Till 2019 introduceras Mips på (nästan) samtliga Specialized-hjälmar. Mips har tidigare inte funnits på hjälmar från Specialized och anledningen är flera. Enligt Specialized så har det inte funnits speciellt mycket forskning kring effekterna av Mips. På senare tid har det dock kommit flera oberoende studier som indikerar att Mips reducerar de rotationskrafter som uppstår vid sneda islag vilket innebär att Specialized nu kan känna sig tillfreds med tekniken och införa den på sina hjälmar. En annan orsak har varit att konstruktionen adderat en del vikt och stört ventilationen hos främst de lättare tävlingshjälmarna.

Mips (Multidirectional Impact Protection System) är som alla vet vid det här laget en svensk innovation som ska mildra effekten av rotationsvåld mot hjärnan i händelse av en olycka. Systemet består av ett ”plastskal” som sitter monterat mellan hjälmen och huvudet och vars låga friktion mot ytterskalet tillåter en rörelse på 10-15 mm som på så sätt ska reducera vridkrafterna som annars nått huvudet och hjärnan.

Specialized helmets 2019

Plastskalet har olika utförande beroende på vilken hjälm det sitter monterat i men gemensamt har varit att det tidigare varit relativt stort och därmed både vägt en del och förhindrat effektiv ventilation.

Specialized har nu tillsammans med Mips utvecklat systemet ytterligare och har gjort sig av med det stora plastskalet. Mips SL som det heter bygger på att Mips integreras i hjälmens stoppning genom ett antal små lösa ”Mips-kuddar” som fästs i stoppningen.

Specialized helmets 2019

Det nya systemet uppges ha samma säkerhetsnivå och fungerar på samma sätt som tidigare. Fördelen med kuddarna är att de inte stör hjälmens ventilation och adderar i princip ingen extravikt till hjälmen. De små kuddarna väger tillsammans cirka 10-20 gram. Det nya systemet ska inte heller kännas obekvämt som det gamla kunde göra med att långt hår fastnade i plastskalet.

Mips SL introduceras på modellerna S-Works TT, S-Works Evade II, S-Works Prevail II och Ambush.

Övriga Specialized-hjälmar får andra system av Mips enligt följande

Specialized helmets 2019Specialized helmets 2019

Mer information om ANGi. Ride App och Mips SL finns hos Specialized