Enkelklinga fram är så smått på väg att bli standard i cykelbranschen. Allt fler tillverkare ses med MTB-modeller, inom i stort sett alla kategorier och prisklasser, där framväxel saknas. Fördelarna med att inte ha någon framväxel anses flera. Det är färre komponenter inblandade som kan fallera eller behöver justeras, utrymmet för bredare bakdäck går att göra större, bakdämparlänkage behöver inte kompromissas och på styret frigörs utrymme till förmån för reglage till höj/sänkbar sadelstolpe. Nackdelarna med bara en klinga fram blir förstås ett begränsat växelomfång.

SRAM NX Eagle 2019

Lösningen på detta är att göra kassetternas drev allt större och de bakre växlarna allt fler. Hos SRAM är de nu uppe på 50-tänder i ett 12-delat system. Tidigare har denna enorma kassett (fast man vänjer sig snabb med utseendet) enbart funnits hos toppgrupperna XX1 och X01 samt mellangruppen GX. Nu erbjuder SRAM 12-delat med 50T-kassett på sin billigaste instegsgrupp NX Eagle.

SRAM NX Eagle 2019

Samtliga komponenter i de olika Eagle-grupperna är kompatibla med varandra och man behöver inte hålla sig strikt till en grupp utan kan blanda XX1 med NX.

Kassett PG-1230

Den nya NX Eagle kassetten PG-1230 har 11-50T vilket skiljer sig från övriga Eagle kassetter som har 10-50T. Anledningen är för att NX 11-50T-kassetten inte ska kräva ett speciellt XD-nav utan passar på normala 8/9/10-delade Shimano/SRAM-baknav. En bra lösning för den som har hjul och inte vill/kan uppgradera till XD-body. Priset man får betala för standardnavskompabiliteten är att minsta drevet inte går att göra mindre än 11-tänder. Det gör att växelomfånget på NX-kassetten blir cirka 10 % lägre med sina 455 % jämfört med 500 % på övriga Eagle 10-50T.

SRAM NX Eagle 2019

NX 11-50T kassetten är tillverkad av separata utstansade ståldrev som nitats ihop på en spindel av aluminium. Dreven är 11T-13T-15T-17T-19T-22T-25T-28T-32T-36T-42T-50T. De 8 minsta dreven är av lättviktsstål och de 4 största är av höghållfasthetsstål. Vikten anges till 615 gram. Som jämförelse väger GX 10-50T, som även den består av lösa ståldrev, 450 gram. Den avancerade X-Dome-kassetten som ingår i XX1/X01 Eagle och som är tillverkad ur ett ende stycke stål som genomgått många och dyra timmar i diverse CNC-maskiner väger 360 gram.

SRAM NX Eagle 2019

Den högre vikten på NX-kassetten kanske kan avskräcka vissa lättviktsbyggare men till eMTB kan NX 11-50T komma väl till pass då det är den enda 12-delade Eagle-kassetten som designats för att klara den påfrestning som eMTB kan generera.

Vevparti

Vevarmarna är tillverkade av smitt 6000-serie aluminium och finns i längderna 165, 170 och 175 mm. Klingan som är direktmonterad är tillverkad av stål och har samma X-Sync2-tandprofil som hos övriga Eagle-vevpartier.

SRAM NX Eagle 2019

Klingor finns i storlekarna 30T, 32T, 34T, 36T och 38T. Vikten uppges till 705 gram (175 mm, 32T-klinga).

SRAM NX Eagle 2019

Vevpartiet har SRAMs nya DUB-vevlager som finns för de flesta vevlagerstandarderna på marknaden.

Bakväxel

NX-bakväxeln har SRAMs X-Horizon-design och 14-tänders nedre rulltrissa och fungerar både till den nya 12-delade 11-50T-kassetten och tidigare 10-50T-kassetter.

SRAM NX Eagle 2019

Friktionskopplingen som gör bakväxeln trögare för att undvika kedjeskrammel är av Type3 och som alla övriga SRAM-bakväxlar kan växelburen låsas i ett främre läge för att underlätta vid av/på-montering av bakhjulet. Vikten på bakväxeln anges till 397 gram.

Växelreglage

Det nya NX-reglaget har SRAMs funktioner X-Actuation och Zero-Loss vilka ska ge snabba växlingar genom hela växelspannet utan fördröjning. Växelreglaget finns med normal styrklämma eller i version kompatibel med Matchmaker X-klämma. Vikten anges till 112 gram.

SRAM NX Eagle 2019

Växelreglaget finns även i en eMTB-specifik version som endast växlar ett steg åt gången oavsett hur långt/länge reglaget trycks in.

Kedja

NX-kedjan har solida nitar och har Power lock-kedjelås.  Vikten anges till 278 gram (126 länkar).

SRAM NX Eagle 2019

Specifikationer NX Eagle

SRAM NX Eagle 2019

Pris och tillgänglighet

Nya SRAM NX Eagle finns på marknaden i september 2018. Några svenska priser är inte meddelade. Europeiska riktpriser är som följer nedan

SRAM NX Eagle 2019

Mer information finns hos SRAM