Den svenska cykeltillverkaren Crescent satsar stort på elcyklar och i sortimentet finns allt från klassiska modeller för stadsbruk till sportigare hybrider för pendlingscykling. På mässan gick de inte så mycket in för att prata om enskilda modeller utan ville mer ta upp sin syn på elcyklar i stort med bland annat för- och nackdelar med olika motorplaceringar och batteristorlekar. De bjöd även på en titt in i framtiden med sin konceptcykel Urban Commuter Concept.

Motorn på en elcykel kan placeras antingen i hjulnaven fram och bak eller så kan den monteras centralt vid vevpartiet i en enhet som innehåller motor, pedaler och framdrev. Elcyklar med motor i naven och då speciellt i framhjulet är generellt lite billigare och är de modeller som säljer bäst. Crescent ser dock en ökad efterfrågan på elcyklar med mittmotorer bland cykelköparna. En centralt placerad motor ger enligt Crescent en mer normal cykellik känsla där motorn förstärker kraften i kedjan istället för att dra/skjuta fram cyklisten som en motor i fram- eller baknav tenderar att göra. Kort sagt handlar mittmotor mer om att cykla och navmotor mer om att åka med.

Merparten av Crescents mittmodeller utrustats med märkets egna mittmotorsystem kallat EGOING. När de flesta andra elcykeltillverkare väljer ett färdigt motorsystem från de ”stora” märkena som exempelvis Shimano Steps väljer Crescent istället att använda ett egenutvecklat system. Fördelen är att de själva kan kombinera ihop motor, batteri och display helt efter eget tycke och välja delar från olika tillverkare, bland annat Bafang. De får även kontroll över mjukvaran i systemet som kan programmeras för att ge exakt de speciella egenskaper och känslor som Crescent vill ha i sina elcyklar.

Integration är något som Crescent tar upp som en viktig aspekt och att motor, batteri och manöverenhet ska vara som en del av cykeln och inte kännas påbyggd i efterhand. På hybridmodellen Elton har Crescent valt att använda ett batteri som semiintegrerats i diagonalröret och en display som sitter snyggt infälld i själva styret.

Med sig på mässan hade Crescent ett framtidskoncept kallat Urban Commuter Concept som är tänkt att visa hur en framtida elpendlarcykel kan gestalta sig. Modellen är framtagen i samarbete med studenter på Chalmers och är bland annat ett resultat av åsikter som framkommit i undersökningar bland presumtiva elcykelköpare.

I undersökningarna som gjordes visade det sig att konsumenterna lite överraskande inte alls tittade på samma egenskaper som cykeltillverkarna fokuserar på när de tar fram en ny modell. De flesta tillverkare lägger resurser på att ge cyklarna allt större batteri och längre räckvidd som de sedan använder som ett viktigt försäljningsargument. Men bland de som tillfrågades i undersökningen visade det sig att batterikapacitet och räckvidd knappt ens nämndes som en parameter vid elcykelköp utan där var design och enkel hantering av cykeln betydligt viktigare egenskaper.

Konceptet tar fasta på detta och sätter fokus på mer individuella behov än att cykeln ska passa för alla i alla situationer och överallt. De flesta som använder sin elcykel till kortare pendling och som dessutom har möjlighet att ladda under dagen behöver inte ett stort batteri som ger 10-15 mils räckvidd om de ändå inte utnyttjar full kapacitet innan det laddas. Där det är bättre med ett litet smidigt batteri som räcker upp till 3-4 mil. Fördelarna blir ett betydligt mindre batteri som inte är alltför omständligt att släpa på och som enkelt ryms i väskan eller till och med i fickan.

På konceptmodellen har Crescent även tagit integrationen ytterligare en nivå genom att fälla in skulpterad belysning och blinkers i styret och ramrören. Mittmotorn har ett inbyggt digitalt lås som aktiveras när strömmen stängs av och som larmar genom inbyggd GPS som skickar ut koordinater med cykelns position. Batteriet har placerats under ovanröret och kan enkelt monteras av. Laddning sker via dockningsstation av typ mobilladdare. Batteriet kan även fungera som powerbank till mobil, laptop mm. Om projektet blir verklighet och när den finns på marknaden får vi återkomma till.

Martin Silberg från Crescent berättar mer om nuvarande modeller och framtida elcyklar

Länk till tillverkaren