Fantic är i grunden en italiensk tillverkare av motorcyklar som sedan 2014 utökat sitt modellprogram att även innehålla elcyklar. Produktutbudet inom elcyklar består av MTB, Fatbike, Gravel, Urban och barnmodeller. I Sverige säljs cyklarna direkt till slutkund från generalagenten Fantic Sweden. För den som vill prova och känna på modellerna i dess rätta miljö innan köp så finns det även ett antal testcenters på några platser runt om i Sverige.

Fantics senaste modell XF1 Integra är toppmodellen i sortimentet och är utvecklad helt från grunden. När en motorcykeltillverkare kliver in och börjar med cyklar tar de gärna med sig idéer och lösningar på detaljer från sin tidigare verksamhet, vilket går att se på XF1. Det mest utmärkande är olika hjulstorlekar fram och bak vilket är standard sedan länge på vanliga cross- och enduromotorcyklar. I XF1s fall handlar det om ett 27,5-bakhjul med 3,0”-däck och ett 29-framhjul med 2,35”-däck. Tanken med de olika hjulstorlekarna är att det bredare bakdäcket ska ge bättre drivning samtidigt som ett större och smalare framdäck ska ge bättre styrgrepp och kontroll.

Motorn i Fantic XF1 kommer från Brose S och lämnar 250 W och 90 Nm vridmoment. Batteriet från tyska BMZ är på 630 Wh och har semiintegrerats i ramens diagonalrör. Fantic lagt ner mycket arbete på placeringen för att få till en tyngdpunkt kring cykelns vertikala vridningsaxel för att på så sätt ge en kvickare manövrering.

XF1 Integra familjen består av fyra modeller i olika slaglängdskategorier. XF1 Integra Enduro R 180 har en ram i aluminium och som namnet antyder 180 mm slaglängd fram/bak. Enduro R 180 är avsedd för aggressiv utförscykling och Enduro-racing.

XF1 Integra Enduro 160 med aluminiumram har 20 mm kortare slaglängd än storebror och är tänkt för avancerad stigcykling både uppför och utför. Samma användningsområde och slaglängd men med ram i kolfiber finns hos XF1 Integra Carbon 160.

Slutligen XF1 Integra Trail 140 är som är minstingen familjen och har aluminiuram med 140 mm slaglängd och är tänkt för normal stigcykling både uppför och utför.

För den som gillar tjockare däck så finns en eldriven Fatbike med 4,0”-däck i Fantics sortiment. Fat Sport har ram av aluminium och en 100-mm RockShox Bluto-gaffel. Den mittmonterade motorn på 250 W kommer från Brose och lämnar 90 Nm. Batteriet är på 417 Wh och sitter monterat ovanpå diagonalröret. Fantic meddelade dock att på nästa version som är på gång så kommer batteriet att integreras mer i ramen.

En intressant och lite udda modell som Fantic nästan är ensamma om på marknaden är en gravelcykel med elassistans. Enligt Fantic är Gravel-X en perfekt kombination av en snabb landsvägscykel och en komfortabel MTB. Modellen är tänkt som en bekväm äventyrscykel, grusvägssmiskare eller snabb arbetspendlare.

Gravel-X har ram i aluminium och en 100-mm framgaffel. Hjulen är 29-tum och har 2,2”-breda däck. Motorn på 250 W kommer från Brose och batteriet på 630 Wh ger en räckvidd på upp till cirka 15 mil beroende på effektuttag.

Daniel Perman från Fantic berättar mer om de elassisterade modellerna.

Länk till tillverkaren