UST (Universal System Tubeless) eller slanglöst som det kallas i folkmun uppfanns av Mavic på mitten av 90-talet. Systemet har främst vunnit popularitet inom MTB men nu tycker Mavic det är dags att slanglöst även börjar användas på landsvägen då det är lättare, har lägre rullmotstånd och bättre skydd mot punkteringar.

Till 2018 släpper Mavic 15 olika hjulpar i serierna Comete, Cosmic, Ksyrium och Allroad som alla kan köras slanglöst. Till hjulen kommer ett speciellt framtaget däck Mavic Yksion UST som finns i 25 och 28 mm bredd.

UST handlar som namnet antyder om att skippa innerslangen i däcket. I normala fall är det slangen som trycker däcket mot fälgkanten och håller det kvar. I UST-systemet har fälgarna som används en speciell fälgprofil som greppar tag i UST-däckets speciellt utformade kanttråd och låser ihop dem med varandra. Låsningen är så stark att däcket stannar kvar i fälgen även om trycket går ur däcket vid exempelvis en punktering.

Fälgen och däcket bildar en lufttät skarv som håller kvar luften i däcket utan att någon speciell tätningsvätska behöver användas. Mavic rekommenderar ändå att användaren häller i runt 30 gram tätningsvätska per däck som ett extra skydd mot punkteringar. Om något vasst skulle sticka hål på däcket så sprutar tätningsvätskan ut genom hålet och koagulerar till ett fast material som tätar läckan. Tätningsvätskan klarar dock bara att täta hål upp till några millimeter i storlek. Blir det ett större hål eller en reva i däcket får det lagas temporärt med vanlig slang.

Fördelarna med UST är enligt Mavic fler än bara ett skydd mot punkteringar. UST ger lägre rullmotstånd då det inte finns någon innerslang som kan tryckas ihop och ge upphov till friktion mot insidan av däcket. Mavic har gjort egna mätningar som visar att UST har 15 % lägre rullmotstånd jämfört med slangdäck vid samma däcktryck. Sänktes däcktrycket i UST-däcket med 1 bar för att ge bättre komfort var rullmotståndet fortfarande lägre än i det 1 bar hårdare pumpade slangdäcket.

Lättare vikt anges även som en fördel för UST. Där är dock ett UST-däck runt 45 gram tyngre än ett motsvarande däck avsett för slang, på grund av sin speciella kanttråd och lufttäta däcksidor. Till det får adderas 30 gram tätningsvätska om användaren vill ha punkteringsskydd. Så det beror på vilken typ av slang som används i slangdäcket som avgör om det ena systemet kan sägas vara lättare än det andra.

UST-tekniken är öppen för vem som helst av övriga hjul- och däcktillverkare att använda. Genom att tekniken är godkänd av både ISO och ETRTO finns det standardiserade måttangivelser för fälgar och däck så att de ska passa ihop oavsett fabrikat. Mavic hävdar dock, föga förvånande, att systemet fungerar allra bäst då ett Mavic UST-hjul och ett Mavic UST-däck används tillsammans.

Per Calmerbäck från Mavic-distributören Biketoyz berättar mer om UST

Länk till tillverkaren