Den stora cykeltillverkaren Merida har ett brett utbud av cyklar i alla kategorier. På Svenska Cykelmässan ville de lyfta fram sin nya gravelcykel Silex, den nya skivbromsförsedda aeroräsern Reacto, stigcykeln OneForty och självklart även eMTBn One Sixty.

Med den nya modellen Silex hoppar Meridas på det heta graveltåget. Cyklarna för mindre bra underlag vinner allt större populäritet då fler vill förlägga sina cykelturer på sidan av de stora asfalterade vägarna för att istället njuta av de mindre trafikerade grusvägarna.

Silex skiljer ut sig en del från sina konkurrenter då den har en något längre geometri som hämtar inspiration från det långa MTB-modet som för närvarande råder. Ett längre ovanrör ska ge stabilitet samtidigt som en kortare styrstam ger kvicka kurvegenskaper.

Silex kommer med kolfiber- eller aluminumram. Ram och gaffel sväljer upp till 45 mm breda däck eller 35 mm bredd i kombination med skärmar. Det går även att köra med 27,5”-hjul och upp till 2,25” breda däck för den som ger sig ut i riktig stökig terräng.

OneForty som presenterades förra sommaren är Meridas cykel för skojig stigcykling. Modellen med ram i aluminium har 27,5-hjul och 140 mm slaglängd fram och bak. Däcken är semiplustjocka med 2,6”-bredd för bra grepp och komfort. OneForty kommer med höj/sänkbar sadelstolpe och enkelklinga vilket i stort sett är ”stigcykelstandard” idag.

För den som vill vara mer aggressiv med ännu mer slaglängd och dessutom ha hjälp av elmotor så finns eMTBn Merida E OneSixty. Med 160 mm slaglängd och 2,8”-däck på 27,5”-hjul så tillhör OneSixty kategorin Enduro. Motor och batteri kommer från Shimano och består av Steps E8000-motor med 500 Wh-batteri. Motorns kompakta design medför att kedjestagen inte behöver vara längre än hos den trampdrivna OneSixty vilket gör att de båda får snarlika egenskaper och uppträdande.

På landsvägssidan utrustas aeroräsern Reacto nu med skivbromsar. Den nya modellen uppges ha 5 % lägre luftmotstånd än sin fälgbromsade föregångare vid 45 km/h. Med den helt nya ramen vill Merida visa att bra aerodynamiska egenskaper inte behöver betyda avkall på komfort. På Reacto Disc finns komfortlösningar som tunna sadelstag och Meridas S-flex sadelstolpe som med sitt speciella tvärsnitt sägs reducera stötar från underlaget.

Nicklas Hansson från Merida berättar mer

Länk till tillverkaren