Rose Bikes är ett tyskt cykelmärke som har sin huvudsakliga försäljning över nätet. Cyklarna säljs inte färdigspecificerade utan kan konfigureras fritt efter kundernas önskemål, med undantag av vissa modeller. I Sverige finns ett showroom i norra Stockholm där kunderna kan få hjälp att konfigurera sin cykel samt klämma och känna på utvalda delar av sortimentet.

Rose har ett digert produktutbud av cyklar inom i stort sett alla kategorier och några av dem gick att se på mässan. En av Roses nyheter på mässan handlade om att de byter design på logotypen som pryder ramarna. Rose vill ha en modernare och mer identifierbar logga då den tidigare var svår att utläsa i vissa vinklar eftersom den var svept runt ramrören. Den nya sitter mer på sidan av rören. Även den tidigare badgen i fronten på styrröret byts ut mot ett stort lackerat R.

Alla cyklar har ännu inte uppdaterats med det nya utseendet utan det kommer att ske allt eftersom. En modell som fått nya loggan är Count Solo som är en HT med aluminiumram och 100 mm gaffel. Hjulstorleken är ramstorleksberoende och har 27,5-hjul i storlekarna XS och S, och 29-hjul i storlekarna M, L och XL. Rose är speciellt stolta över instegsmodellen som de anser har en hög nivå av utrustning i förhållande till dess lägre pris.

För grövre MTB-aktiviteter så finns nu (äntligen) nya Pikes Peak. Modellen har funnits som aluminiumprototyp i två år men kommer nu som produktionsklar cykel. Den heldämpade modellen med ram i kolfiber har 27,5-hjul med plats för 2,5”-däck och finns i två varianter; All Mountain med 150 mm gaffel och 150 mm slaglängd bak och Enduro med 160/165 mm. Ramtekniskt är de identiska, det som avgör slaglängden bak är stroke-längden hos bakdämparen som används.

En unik liten detalj är att geometrin kan justeras med något Rose kallar Progeo-teknik. Framför vevlagret sitter en excentrisk cylinder som kan vridas i fyra olika positioner. Beroende på position så ändras gaffelvinkel, vevlagerhöjd och bakdämparlänkagets nivå av progression. Justering utförs med insexnyckel så det kräver att cyklisten stannar och kliver av.

Rose kan självklart inte stå utanför den massiva elektrifieringsboomen som för närvarande råder i hela cykelbranschen och lanserar två eMTB i Sverige. En HT med 130 mm gaffel och som kan ha 27,5+ eller 29-hjul samt en heldämpad modell med 27,5+ hjul och 140 mm slaglängd fram/bak. Båda modellerna har motor från Continental och ett 612 Wh batteri som integrerats i diagonalröret.

På landsvägssidan kommer nya X-Lite där Rose menar att de fått till den gyllene mixen mellan aerodynamik, styvhet, komfort och låg vikt. För att klyva luften lättare har styrhuvudet fått ett timglasformigt utseende och framgaffeln har nya mer aerodynamiska ben. Rose hävdar att nya X-Lite sparar 11 W jämfört med föregående modell. För komforten har ramen fått ett lutande ovanrör som ger så långt utstick av flexande sadelstolpe som möjligt samt sadelstag som fäster en bit ner på sadelröret.

X-Lite finns i två olika ramversioner toppmodellen X-Lite Six med T 40/60-kolfiber och den lite enklare X-Lite Four med T30/40-fiber. Båda ramarna finns antingen som skivbromsad eller fälgbromsad version. Rose tror att skivor är framtiden men törs ännu inte helt strunta i dem som fortfarande föredrar fälgbromsar. Vikten på ram och gaffel för X-Lite Six uppgår till 1085 g (760 + 325) för fälgbromsmodellen och 1155 g (790 + 365) för den skivbromsade. X-Lite är förberedd att användas med Shimanos effektmätare genom att den har plats för givaren i ramen vid vevpartiet.

Roses cykelcrossar har varit mycket populära i Sverige under de senaste åren. Inte för att svensken helt plötsligt går man ur huse för att börja cykla på sandiga underlag och hoppa över hinder utan för att modellerna med sina bredare däck och möjlighet att utrustas med skärmar gör dem till lämpliga pendlarcyklar att används året runt.

På mässan fanns nya Pro Cross som är en uppdaterad version av Pro DX. Ramen är av aluminium och gaffeln i kolfiber. Förutom skärmar och pakethållare finns även fäste för stöd.

För den som vill pendla utan att bli varm och svettig finns även elhybriderna Xtra Watt.

Motorn kommer från Bosch och batteriet sitter monterat i ramen eller på pakethållaren beroende på rammodell. Samtliga modeller har navväxlar med antingen Alfine eller Rohloff. För komfort är framgaffel och sadelstolpe fjädrande. Xtra Watt kommer komplett utrustad med skärmar, pakethållare, lyse och lås.

Mikael Kippilä från Rose Bikes berättar mer

Länk till tillverkaren