Till 2018 uppdaterar Scott sin stig- och utförscykel Genius rejält. Det är i stor sett bara slaglängden på 150 mm och det breda användningsområdet som är oförändrat. Ramen är helt ny och dess länkagedesign liknar nu lillebror Spark med en stående bakdämpare framför sadelröret. Geometrin har moderniserats med flackare gaffelvinkel (65,0°), kortare kedjestag (436 mm) och längre Reach.

Nya Genius kan köras med antingen 27,5 eller 29-hjul. Ramen är densamma i båda fallen och justering för ett större/mindre bakhjul görs med en offset-bricka vid övre bakdämparinfästningen. Samtidigt ändras ramens vinklar och vevlagerhöjd. Baktriangeln rymmer 2,6”-däckbredd med 29-hjul och 2,8”-bredd med 27,5-hjul.

Genius kommer med ram i antingen kolfiber eller aluminium. Ramvikten för kolfibervarianten inklusive bakdämpare uppges till 2249 gram för storlek Medium. Som de flesta av Scotts modeller så kommer även Genius i en damspecifik Contessa-version.

Samtidigt med nya Genius utvecklade Scott även en version med motor kallad E-Genius. Tidigare har elmodellen ofta lanserats en tid efter den trampdrivna modellen vilket inte längre fungerar nu när utvecklingen av eMTB går i en sådan rasande hastighet. Då gäller det att vara med så snabbt som möjligt och kunna erbjuda kunderna en modern modell. Annars är det lätt att tillverkaren riskerar att bli omkörd av konkurrenterna. Något som började hända med tidigare modell av E-Genius som varit med ett tag och kändes rejält utdaterad.

Nya E-Genius har genomgått en total förändring och har i stor sett samma detaljer och geometri som sin icke motoriserade lillebror med 150 mm slaglängd och kan köras med antingen 27,5 eller 29-hjul. E-Genius kommer dock enbart med en ram i aluminium.

Motorn kommer från Shimano och är deras Steps E8000-modell vars kompakta design gjort det möjligt att korta in kedjestagen med 30 mm till 460 mm mot tidigare 490 mm. Batteriet som har en kapacitet på 500 Wh har integrerats i diagonalröret. Den nya batteriplaceringen ger även möjlighet att använda flaskställ på E-Genius, något som inte gick på tidigare modell.

Som de allra flesta cykeltillverkare tror även Scott att framtidens landsvägscyklar bromsas med skivor och uppdaterar sin aeroräser Foil med skivbromsar.

Någon jättestor skillnad i vikt jämfört med fälgbromsar blir det inte då Scott uppger att skivbromsmodellen bara är 40 gram tyngre. Då har de dessutom utrustat ram och gaffel med genomgående axlar som bidrar till ökad styvhet och som även alltid ser till att hjulen hamnar på exakt position i ram/gaffel när de skruvas fast. Komforten ombesörjs genom möjligheten att montera upp till 28 mm däck.

Gaffeln har designats om för att klara av den annorlunda belastning som skivbromsar ger i förhållande till fälgbromsar. Bromsoket har täckts med aerodynamiska attribut och  bromsledningen är internt dragen ner till bromsoket.

Sam Hellerström från Scott berättar mer om nyheterna

Länk till tillverkaren