Internationella cykelförbundets president David Lappartient är i Sverige för att närvara på den globala trafiksäkerhetskonferensen som arrangeras i Stockholm 19-20 februari. Under tisdagen träffade han representanter från Svenska cykelförbundet (SCF) och Sveriges kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP).

Den franske UCI-presidenten inledde mötet på kulturdepartementet med att lyfta cykling ur ett internationellt perspektiv. Han menar att alla länder har sina utmaningar när det kommer till att utveckla cykling och cykelsport men att cykling i stort gagnar allt från miljö till hälsa.

UCI har som mål att utveckla cyklingen runt om i världen och Lappartient framhöll bland annat UCI:s utvecklingsprojekt i Afrika där UCI skänker cyklar för att underlätta vardagen för de allra fattigaste. Några av Afrikas länder håller på att utvecklas till stora cykelnationer och det finns långt framskridna planer på att arrangera VM i landsvägscykel i Marocko eller Rwanda 2025.

För svensk del så brottas arrangörer av landsvägstävlingar med problemet att få tillstånd från myndigheter vid arrangemang av cykeltävlingar. Amanda Lind är medveten om att SCF haft problem med tillstånden i samband med SM i landsvägscykel 2020 och informerade att hon haft samtal med Sveriges infrastrukturminister Thomas Eneroth (S). Hon tror att samarbete och dialog är en framkomlig väg för att hitta ett regelverk som gagnar cykling på allmän väg. Lind uppmärksammades även på att klimatet på vägarna blivit tuffare och att många cyklister vittnar om allt aggressivare bilister på allmän väg. SCF tog även att upp reglerna gällande trafikvakter i samband med internationella cykeltävlingar skärpts.

– Vi tävlar på allmänna vägar och det finns flera utmaningar med det. Men som regelverket tolkas just nu är det bara polis som får vara trafikvakt på nationella tävlingar i Sverige. Det har försvårat situationen ytterligare, berättade SCF:s generalsekreterare Leif Karlsson.

UCI:s president träffade Svenska cykelförbundet
Leif Karlsson (SCF), David Lappartient (UCI) och Thomas Backteman (SCF). Foto: SCF

David Lappartient berättade om fransk lagstiftning som gör det möjligt för utbildade volontärer att både vakta och anmäla bilister som bryter mot regler vid cykeltävlingar. Han berättade även hur en rad andra länder jobbar kring säkerhetsfrågor i samband med cykling på allmän väg, bland annat genom att lagstifta om 1,5-metersregeln som säger att bilister måste hålla ut en och en halv meter från cyklisten vid en omkörning.

– Det dör en miljon människor i trafiken vare år, många av dem är cyklister. UCI jobbar internationellt med att implementera 1,5- metersregeln, sade David Lappartient.

Även jämställdhetsfrågor och dopningsproblematiken togs upp. I Sverige är det damerna som just nu dominerar på landsvägssidan men cykelsporten är långt från jämställd internationellt och Amanda Lind var nyfiken på hur UCI arbetar med jämställdhetsfrågor. Med anledning av den senaste tidens dopingskandaler i Sverige diskuterades även antidopingarbetet inom cykelsporten.

– Efter dopingskandalerna inom cykelsporten under stora delar av 1900-talet där UCI till sist anklagades för korruption, satsar UCI numera 20 procent av sin budget i antidopingarbetet, ungefär 8 miljoner euro om året och numera ligger vi i topp med att motarbeta doping. Tyvärr lever ryktet kvar trots att vi ligger i bräschen, avslutade David Lappartient.

(Foto: SCF)