För andra året i rad är Uppsala bäst i Sverige på att jobba för ökad cykling. På andra plats kommer Linköping och på tredje plats Lund, vilka låg på en delad andraplats 2018. Det visar årets upplaga av Kommunvelometern, Cykelfrämjandets omfattande granskning av kommunernas cykelarbete, som i år fyller tio år.

Kommunvelometern mäter och jämför kommunernas insatser för cykling under föregående år. Det är frivilligt att deltaga och undersökningen bygger på självrapportering från kommuner av kontrollerbara uppgifter med totalt 90 möjliga poäng. I Kommunvelometer 2019 har 45 kommuner från norr till söder har deltagit. I befolkningsmängd motsvarar det nästan 5 miljoner, nära hälften av Sveriges befolkning.

Uppsala är nummer 1

I år är det Uppsala som kniper förstaplatsen vilket betyder att de får stå kvar högst upp på prispallen eftersom de blev utsedda till årets cykelfrämjarkommun även 2018. Uppsala har under de senaste åren arbetat systematiskt för att förbättra sig och hamnar i år med sina 88 poäng endast två poäng från maxpoäng. Nybyggen, drift, underhåll och beteendepåverkansarbete kopplat till cykelfrämjande åtgärder samt ökade ekonomiska satsningar kan nämnas bland framgångsfaktorerna.

– Vi ser att det finns ett ökande intresse att satsa på cykling ute i kommunerna vilket känns väldigt lovande, och de största vinnarna är ju faktiskt invånarna i kommunerna som satsar. Cykling ger stora miljö- och hälsofördelar men för att ännu fler ska ta cykeln i stället för bil, tåg eller buss krävs attraktiva cykelvägar. Cyklingen behöver prioriteras och ges resurser, yta och framkomlighet, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.

Tre olika storlekskategorier jämförs

I Kommunvelometern jämförs kommuner i tre olika storlekskategorier:

Stora kommuner (fler än 100 000 invånare)

  • Första plats: Uppsala kommun, 88 p
  • Andra plats: Linköpings kommun, 80,5 p
  • Tredje plats: Lunds kommun, 78 p

Mellanstora kommuner (50 000100 000 invånare)

  • Första plats: Karlstads kommun, 75 p
  • Andra plats: Växjö kommun, 71,5 p
  • Tredje plats: Sollentuna kommun, 70,5 p

Små kommuner (upp till 50 000 invånare)

  • Första plats: Danderyds kommun, 59 p
  • Andre plats: Österåkers kommun, 58 p
  • Tredje plats: Finspångs kommun, 56 p

Storstadskommunernas placeringar

Av storstäderna är det Göteborg som med sina 67 poäng sticker ut med sin placering på åttonde plats, följt av Malmö (64 p) på elfte plats och Stockholm (63,5 p) på trettonde.

Sedan starten 2010 har Göteborg, Malmö, Jönköping, Borås, Gävle och Varberg deltagit samtliga år.

2019 års resultat presenteras på SKL:s och Trafikverkets nationella cykelkonferens i Helsingborg den 23 maj.

Fullständiga rapporter

Totalrapport samt fördjupade kommunrapporter finns att ladda ner på Cykelfrämjandets webbsida.

Deltagande kommuner 2019 – från A till Ö

Cykelframjandets Kommunvelometer Deltagande Kommuner2019

  • Alingsås kommun
  • Avesta kommun
  • Borås stad
  • Botkyrka kommun
  • Danderyds kommun
  • Enköpings kommun
  • Eskilstuna kommun
  • Finspångs kommun
  • Gävle kommun
  • Göteborgs stad
  • Halmstads kommun
  • Heby kommun
  • Helsingborgs stad
  • Hofors kommun
  • Jönköpings kommun
  • Karlstads kommun
  • Lidingö stad
  • Linköpings kommun
  • Ludvika kommun
  • Luleå kommun
  • Lunds kommun
  • Malmö stad
  • Nacka kommun
  • Norrköpings kommun
  • Ockelbo kommun
  • Sandviken kommun
  • Skövde kommun
  • Sollentuna kommun
  • Stockholms stad
  • Sundbybergs stad
  • Sundsvalls kommun
  • Tranås Kommun
  • Trelleborgs kommun
  • Tyresö kommun
  • Täby kommun
  • Upplands Väsby
  • Uppsala kommun
  • Varbergs kommun
  • Vingåkers kommun
  • Vänersborgs kommun
  • Växjö kommun
  • Ystads kommun
  • Örebro Kommun
  • Östersunds kommun
  • Österåkers kommun

Länk till Cykelfrämjandet

(Foto: Cykelfrämjandet)