Uppsala toppar för tredje året i rad Cykelfrämjandets nationella granskning Kommunvelometern. På andra plats kommer Linköping och delad trea är Malmö och Umeå.

Kommunvelometern är Cykelfrämjandets stora nationella granskning av kommuners arbete med cykelfrågor. Granskningen är ett uppskattat verktyg hos bland annat lokala politiker och trafikplanerare för att kunna se hur deras kommun står sig i jämförelse med andra. Men också för att kunna se utveckling och förändring över tid.

40 av landets kommuner har deltagit i årets Kommunvelometer, som bygger på självrapportering av kontrollerbara uppgifter från kommunerna som deltar.

– Det är roligt och hoppingivande att det finns ett så stort intresse att satsa på cykling i kommunerna, och de största vinnarna är ju faktiskt de som bor i kommunerna som satsar mest. Cykling ger stora miljö- och hälsofördelar men för att ännu fler ska ta cykeln i stället för bil, tåg eller buss krävs attraktiva cykelvägar. För att få det behöver vi göra rätt prioriteringar och avsätta resurser, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.

För tredje året i rad är det Uppsala som koras till Sveriges bästa cykelfrämjarkommun. På andra plats kommer Linköping och tredjeplatsen delas mellan Malmö och Umeå. Stockholm har i år placerat sig på plats nummer 9 (delas med Växjö) medan Göteborg seglar in på plats nummer 14.

Fullständiga resultat och detaljerad analys finns att ladda ner här

Vinnare Kommunvelometern 2020

Stora kommuner (över 100 000 invånare)

  1. Uppsala
  2. Linköping
  3. Malmö och Umeå

Mellanstora kommuner (50 000 till 100 000 invånare)

  1. Karlstad
  2. Växjö
  3. Trollhättan

Små kommuner (färre än 50 000 invånare)

  1. Finspång
  2. Lidköping
  3. Danderyd och Håbo


Samtliga deltagande kommuner Kommunvelometern 2020

Rankning och poängsammanställning (maxpoäng: 90)

  1. Uppsala (82p)
  2. Linköping (80p)
  3. Malmö (76,5p)
  4. Umeå (76,5p)
  5. Helsingborg (74,5p)
  6. Lund (73,5p)
  7. Nacka (72,5p)
  8. Karlstad (68,5p)
  9. Stockholm (68p)
  10. Växjö (68p)
  11. Trollhättan (67p)
  12. Sundbyberg (66,5p)
  13. Örebro (65,5p)
  14. Göteborg (64p)
  15. Finspång (63p)
  16. Sundsvall (63p)
  17. Jönköping (62,5p)
  18. Mölndal (62p)
  19. Lidköping (60,5p)
  20. Östersund (60,5p)
  21. Täby (60p)
  22. Borås (59p)
  23. Gävle (57p)
  24. Västerås (56,5p)
  25. Danderyd (56p)
  26. Håbo (56p)
  27. Ystad (55,5p)
  28. Ludvika (54,5p)
  29. Varberg (54,5p)
  30. Sollentuna (54p)
  31. Karlskrona (52,5p)
  32. Falun (50,5p)
  33. Katrineholm (46p)
  34. Tyresö (46p)
  35. Skövde (44,5p)
  36. Eslöv (39,5p)
  37. Kristianstad (39p)
  38. Nässjö (33p)
  39. Enköping (31,5p)
  40. Falkenberg (30p)

Mer information finns hos Cykelfrämjandet

(Foto: Cykelfrämjandet/Klapp)